Compania Com Dive..." />

Com Divers Auto – o strategie pe două fronturi

Compania Com Divers Auto ro S.A. din Bascov, Piteşti, e opera omului de afaceri Daniel Lazăr. Firma datează din anul 1994, o perioadă încă extrem de tulbure pentru transporturile din România, ca de fapt pentru toată economia din România.

Un campion al managementului: Livrează 5.000 t de marfă săptămânal. Orice, dar în special piese şi accesorii auto. „În fiecare an, înconjurăm de 570 de ori Pământul“, îi place lui Daniel Lazăr să spună. L-am găsit într-o discuţie cu nişte clienţi.

„De azi dimineaţă vorbesc, am turbat, nu alta, vă rog să mă credeţi“. A mers pe două fronturi, pentru a-şi dezvolta afacerea: transportul propriuzis şi service-ul pentru terţi. În 2010 a fost desemnat transportatorul anului din România. A fost invitat în Salonul Brâncovenesc din Palatul Parlamentului şi recompensat cu acest Oscar al Transporturilor.

În consecinţă, în anul 2011 a reprezentat România la concursul european de profil „European Transport Company of the Year 2011“. Compania a avut o cifră de afaceri de peste 23 de milioane de euro. Anul trecut a avut doi şoferi premiaţi de IRU. Tânărul din faţa mea, Alexandru Popa, lucrează de 11 ani în companie.

„Am plecat de jos. Aveam 20 de camioane, acum am ajuns la 220. Atunci aveam 40 de angajaţi, acum avem 320“. Com Divers Auto ro S.A. a început în 1994 ca distribuitor de piese şi accesorii auto pentru mărcile locale. Ulterior, a trecut la piese de camioane şi utilitare.

Primele două camioane erau Iveco. Unul mai merge şi azi. A fost vândut, apoi recumpărat din pasiune. E un Euro 2 care merge şi azi perfect. A parcurs mult peste un milion de kilometri.

„Ne-am axat pe Transporturi. Când am ajuns la 50 de camioane, transportul şi service- ul le-am mutat la Bascov. Asiguram service–ul pe camioanele noastre, dar am început să reparăm şi pentru alţii. Acum trei ani aveam 155 de camioane. Am construit o nouă unitate de service.

Facem şi inspecţia tehnică periodică şi am început să ne specializăm pe service. Deja asistenţa tehnică pentru alţii înseamnă foarte mult: peste 50%. Deservim în special sudul României. Am rămas doar cu doi producători: DAF şi  Mercedes. Nu înseamnă că i-am exclus pe alţii, dar 150 de camioane din flota noastră sunt DAF“, povesteşte Alexandru Popa, director adjunct pe Transporturi la Com Divers Auto.

Daniel Lazăr a achiziţionat în 2011 80 de cupluri, o parte pentru reînnoire, alta pentru extindere. „Zonele noastre de interes? Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, nordul Italiei. De câţiva ani ne-am orientat spre Bulgaria şi Turcia“, spune directorul. Reticenţă faţă de „Estul sălbatic“ Rezervele faţă de Est se explică prin sistemul greoi de lucru cu cei de-acolo.

La fel se lucrează şi în Turcia. „Deocamdată, studiem extinderea pe piaţa din Est. Am avut o experienţă uluitoare în Ucraina: la fiecare barieră cereau cinci euro! Şoferul începuse să plângă la telefon. „Ce fac? Mai dau?“ „Mai dă!“. După a treia barieră, a vrut să plece mai departe şi mai trebuia totuşi ceva: mai era un câine pe iarbă, cinci euro!

În Rusia, carburantul e foarte ieftin, dar sistem vamal mai complicat ca în Turcia. Transportăm orice. Ducem lemne, aducem… calorifere, orice pentru toată Europa, nu doar pentru România (Franţa, Germania, Polonia, Cehia)“, explică Alexandru Popa. Printre clienţi se află fabricanţii de automobile, cu tot ce înseamnă domeniul, Automobile Dacia, iar acum întreg Grupul Renault, cu tot lanţul de furnizori.

Am reţinut o preocupare interesantă: fiecare şofer schimbă ruta după fiecare transport. Alexandru Popa ridică un colţ de perdea: „După ce devine titular, şoferul trebuie rotit pe fiecare zonă de transport. Niciodată nu va face două curse la rând spre Turcia sau Polonia. Vrem să schimbe peisajul tot timpul, să-i oferim varietate geografică“.

Mai catolici ca legiuitorii de la Bruxelles

Comparativ cu alţi oameni de afaceri, transportatorii mi se par mai puţin solidari. Chiar şi oierii sau văcarii se manifestă mai unitar. De aceea, nu prea pot să pună presiune pe iubiţii noştri aleşi, indiferent de culoarea politică, când legile pot să le afecteze interesele. Aşa că parlamentarii fac ce vor cu Transporturile.

Teoretic în limitele legislaţiei europene, dar aleşii noştri vor să fie mai exigenţi decât gânditorii de la Bruxelles. Nu realizează că trebuie să apere interesele României.

„Dau dovadă uneori de exces de zel, crede Popa. Ne-am pus la punct ca un ceasornic, de aceea nu prea avem probleme. Legea amenzilor pentru Transporturi e însă exagerată. Nu avem infrastructură pentru Transporturi. Încă n-am înţeles unde trebuie să punem plăcuţele, de la cine cumpărăm. Bun, am nevoie de plăcuţe pentru toate maşinile. De unde le iau? S-ar putea să primim amendă fiindcă nu s-a gândit nimeni de unde luăm plăcuţele“.

Fără semianalfabeţi la volan

Experimentele neghioabe din Învãþãmânt au dus la o situaþie paradoxalã: oamenii de afaceri nu prea mai au ce angaja. Sã zicem cã tânãrul iese de pe bãncile şcolii cu nule cunoştinþe tehnice, dar chiar sã nu mai ştie nici sã scrie? Aceastã apocalipsã are loc acum.

„Am avut surprize mari cu şoferii noi, spune Popa. Am primit CV-uri pe calculator şi ei nu ştiau sã scrie. Una din primele mãsuri: fiecare angajat, când vine la noi, scrie în faþa noastrã un CV, cu mâna lui. Nu poþi pune un camion de aproape 100.000 de euro în mâinile unui semianalfabet.

Are loc un dialog cu Daniel Lazãr. De regulã, rãmân jumãtate dintre candidaþi, ce intrã într-un program de formare de trei luni. Teste scrise din manual, de îndemânare în garaj. Alte teste, care dureazã trei sãptãmâni. Apoi pleacã împreunã cu un şofer titular.

Avem un nucleu dur de 50 – 60 de şoferi, cu noi de la început. Veteranii! Oameni integri, sãnãtoşi, în care poþi sã ai încredere. Trei luni vor face deplasãri cu veteranii. La sfârşit, veteranii vor spune dacã omul poate merge, ori dacã mai trebuie sã lucreze“. Un şofer bun sare de 1.000 de euro pe lunã.

Formarea continuã

În fiecare luni, la ora 16.00, toţi şoferii aflaþi în zonã vin la şedinþã, câte 35 – 40. „Avem şase teme mari anuale. Toatã lumea trebuie sã parcurgã, de exemplu, tema „Conducere preventivã şi exploatare corectã a camionului“. Sau despre siguranţa în trafic, ancorarea şi siguranþa mãrfii, timpul de conducere şi odihnã. E un dialog. Noi prezentãm o orã, apoi ei povestesc ce-au pãţit pe traseu“. De dou

ã ori pe an, se întocmeşte topul primilor 100 de şoferi. Tabelul conţine numele şoferilor, data angajãrii, salariul brut, kilometrii parcurşi, depãşirea de consum, numãrul de curse (pentru Turcia se primeşte o notã mai mare), ulei, piese, cauciucuri, accidente, sesizãri la dispecerat, sesizãri de la clienþi. În fiecare an, ştacheta e mai sus. Şi directorul se formeazã o datã cu angajaþii tineri. Îi plac camioanele din adolescenþã.

„Aveam 13 ani şi am vãzut macheta Com Divers pe douã felicitãri, cu primele douã camioane la un apus de soare. Am pãstrat felicitãrile pânã am plecat la liceu. Întâmplarea m-a tras tot aici. Domnul Lazãr m-a angajat. M-a dat la contabilitate. Fãceam facturi. A trecut de câteva ori pe lângã mine: Te cam plictiseşti aici. Îţi place? Eram dezinvolt atunci. M-a mutat la Transporturi şi mi-a plãcut. E ca al doilea tatã. De la el am învãţat experienţa de bazã, organizarea“.

Atelierul mobil. Firma are şi atelier mobil cu rază de intervenţie maximă de 1.800 de km. Dacă are loc o defecţiune gravă pe un camion, atelierul mobil pleacă oriunde, Turcia, Cehia, unde e nevoie. Com Divers oferă aceleaşi servicii tehnice şi subcontractanţilor.

În afară de camioanele proprii, are o flotă de subcontractanţi cu 80 de camioane. Pentru service are toate dotările (spălat, revizie, dezechipat total şasiuri, înlocuit motoare, schimbat uleiul, reglări de turbosuflante și cutii de viteză): „Avem autorizaţie să instalăm calculatoare de Mercedes şi DAF, orice“.

A început deja extinderea unei hale cu vopsitorie automată pentru un camion întreg, de 13 x 60 de metri. Intră cu tot cu remorcă. Facem revizii, instalări de tahografe digitale şi analogice.

2 comments

  1. bogdan

    prosteala pentru copii mici,auzi „oferim varietate geografica” mi se pare un comunism total,mai ales aia cu dezvoltarea continua. nici ei nu mai stiuau ce sa minta,pe bune.
    stima,un articol de 2 lei plin numai de minciuni.

  2. gica

    zi ba laba trista ca te-ai ridicat pe spinare la soferii pe banii pe care ii opresti pe motorina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

thirteen − ten =