Termenul folosit în m..." />

ECODRIVING Cum să conduci maşina ecologic

Inaugurăm o serie de articole, în care intenționăm să facem recomandări utile transportatorilor în special pentru operațiunile de transport.

Conducerea economică

Termenul folosit în multe prezentări este ecodriving sau conducere ecologică și desemnează ansamblul de măsuri, procedee și reguli ce asigură un consum redus de combustibil.

Deoarece principalul rezultat e scăderea consumului de combustibil, am preferat utilizarea termenului de conducere economică. Diminuarea consumului are ca rezultat și diminuarea emisiilor de noxe și protejarea mediului. De aici ecodriving. Camioanele sunt clasificate folosind, din aceleași rațiuni, termenul ECO, de la ecologic.

În secolul trecut, caracterizat prin progres tehnologic accelerat, au existat momente dificile. În ce privește disponibilitatea carburanților: amintim criza din anii 30, războiul mondial, criza petrolului din anii 70 și presiunea continuă a taxelor din perioada recentă. În special în astfel de momente, specialiștii s-au aplecat mai insistent asupra problemelor legate de consum.

Șoferul unui camion sau autoturism are la dispoziție câteva elemente simple, esențiale, prin care poate reduce consumul de combustibil spre nivelul optim pe care-l permite performanța tehnică a motorului.

Măsuri pasive
Întreținerea vehiculului

Parametrii esențiali ai procesului sunt presiunea anvelopelor, reglarea unghiurilor roților și folosirea uleiului recomandat. Presiunea maximă recomandată a pneurilor înseamnă mai puțină energie consumată pentru punerea în mișcare.

Fiecare 0,1 bari de presiune pierdută poate crește rezistența la rulare cu 1,4%. La întreținerea vehiculului este important ca motorul să fie în parametri optimi. Pentru aceasta, filtrele de aer și bujiile trebuie schimbate la termen și, evident, orice neregulă de la diagnoză să fie tratată.

Senzorii motoarelor moderne sunt o categorie aparte. Pentru limitarea evaporării combustibilului, bușonul trebuie închis corect, strâns cu tensiunea necesară, iar camionul trebuie parcat la umbră, atunci când e posibil.

Folosirea combustibilului potrivit este neglijată de mulți șoferi. E bine de știut că mașinile proiectate pentru carburanți cu cifră octanică mare vor utiliza acest carburant în mod eficient.

Este vorba în special despre cele cu rapoarte de compresie mari, în afara valorilor uzuale. Folosirea carburanților cu cifră octanică mare în vehicule ce nu necesită acești carburanți e considerată cheltuială nejustificată. Anumite studii dau totuși o ușoară creștere a performanțelor și în aceste cazuri.

Optimizări de masă și formă

Consumul de combustibil depinde direct de masa vehiculului. Șoferul trebuie să înlăture orice obiect care nu este esențial pentru cursă, de genul uneltelor grele, echipamentelor și ambalajelor.

Tipic pentru autoturisme e neglijarea portbagajelor de tavan, covoarelor de roți supradimensionate, a spoilerelor decorative și barelor de protecție. Nu sunt de neglijat la autoturisme nici roțile de rerzervă subțiri și ușoare.

Tehnica alimentării frecvente este de folos, prin comparație cu umplerea permanentă a rezervorului, ce crește masa totală. Dotarea preventivă a autoturismului cu canistre duce tot la creșterea masei.

Roțile cu jante decorative și dimensiuni atipice, în special în lățime, nu sunt optime pentru rularea economică. Pentru camioane e importantă fixarea corectă a prelatei și dispunerea corectă a încărcăturii. Existența unor deflectoare corect dimensionate ajută coeficientul aerodinamic.

Măsuri active sau tehnici de conducere

Rularea la viteza economică are ca rezultat ceea ce și denumirea spune: consumul minim de carburant. Eficiența maximă e atinsă dacă rulăm fără opriri, cu accelerația la minimum și cu treapta de viteză maximă corespunzătoare.

Este larg acceptat intervalul de 80 – 90 km/h ca fiind cel al vitezei optime pentru cele mai multe masini. Uneori, viteza economică e mai mare decât viteza limită legală, iar alteori este mai mare decât cea de siguranță, așa că optimizați consumul doar în limita legală și de siguranță.

Alegerea treptelor de viteză potrivite e un lucru elementar, iar tehnica de conducere ecologică înseamnă și alegerea momentului potrivit pentru schimbare. 

Deși deprinderile acționează și pe baza zgomotului perceput de la motor, cel mai util este să ne folosim de turometru și de turația optimă, mai ales la mașinile silențioase.

Accelerarea, decelerarea și frânarea

Eficiența energetică la accelerarea vehiculelor crește cu turația până în zona momentului maxim. Cu toate acestea, accelerarea nu trebuie să fie bruscă, ci doar rapidă și continuă.

Evaluarea spațiului disponibil în fața vehiculului e foarte importantă, pentru a nu fi nevoiți să-l ajustați din frânare. Ca regulă generală, economia de carburant este cu atât mai mare, cu cât accelerarea și frânarea sunt reduse, iar vehiculul merge în regim de croazieră.

Circularea cu viteză mare obligă șoferul ca, în eventualitatea impusă de condițiile de trafic, să frâneze mai violent, pentru a păstra parametrii de siguranță. Frânarea de la viteze mari e și mare consumatoare de energie.

Șoferul care circulă cu viteză moderată are timp mai mult pentru reglarea parametrilor de trafic și folosește mai puțin frâna. În traficul urban viteza recomandată are și rolul de a corela semnalizarea străzilor și temporizarea semnalelor, iar ca rezultat avem un consum optim.

Șoferul ce se apropie de un semafor ce arată roșu trebuie să încetinească din timp, minimizând astfel energia consumată în frânare. Această recomandare nu se potrivește unor semafoare inteligente, care nu trec pe verde decât după ce sesizează electronic apropierea unor vehicule.

Anticiparea

Evoluția în trafic depinde de ceilalți participanți și de conduita lor. Anticiparea mișcărilor din trafic ajută șoferul să ia deciziile potrivite, la timp. Pentru aceasta, e util ca fiecare șofer să-și semnalizeze corect intențiile. Dacă cineva din fața noastră face dreapta fără să semnalizeze, ne obligă să frânăm brusc și neașteptat, când am fi putut adopta o altă conduită.

Reducerea altor pierderi

Rularea cu geamurile deschise implică o rezistență la înaintare mai mare și un consum sporit de combustibil. Unele operațiuni executate diferit de recomandări nu determină creșteri spectaculoase de consum, dar contribuie la pierderile de ansamblu. Să nu uităm că efortul tehnic și inovativ depus pentru economia de carburant de 15% – 20% e semnificativ. Printr-o conduită greșită, șoferul îl poate foarte ușor anula.

Folosirea aerului condiționat duce la generarea a până la 5 CP suplimentari, pentru a menține aceeași viteză dată. În funcție de viteza de deplasare, deschiderea geamurilor poate consuma chiar mai mult, prin creșterea rezistenței la înaintare. Desigur, la viteze mici rezistența la înaintare nu e mare, iar efectul este diminuat.

Toate tehnicile și operațiunile făcute pentru a opține reducerea consumului trebuie tratate acordând prioritate conducerii vehiculului în siguranță. La obținerea siguranței în trafic nu se poate spune că un efort este prea mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eight + twelve =