Mai mulți transportatori au recl..." />

Chingi nemţeşti pentru români

Mai mulți transportatori au reclamat controalele neobișnuite ale agenției de profil din Germania pe fixarea încărcăturii. Majoritatea cărăuşilor e la curent cu importanța asigurării corespunzătoare a mărfii, dar și cu procedeele de bază.

Cel mai probabil, situația e o urmare a unei atitudini excesive, de a implementa măsuri naționale de control unor transportatori străini ce operează cu alte standarde. Dar cum e posibil să se opereze cu standarde diferite pe aceleași drumuri?

Care e situația standardelor?

Asigurarea încărcăturii e un aspect al Transporturilor cu impact în securitatea rutieră. Se fac eforturi de uniformizare. Există standarde europene EN, standarde UNECE, promovate la nivel global, standarde IMO, dar și standarde naționale.

Între acestea din urmă, rigurosul standard german VDI iese în evidență. Germanii au un standard propriu mai sever și o rezervă față de standardul european. Situația e acceptată cu dificultate chiar de organizațiile transportatorilor germani, ce recunosc că nu e singurul domeniu în care autoritățile lor sunt mai severe decât cele europene.

Dacă vrem să analizăm cu atenție ce determină autoritățile germane să păstreze propriile standarde, nu putem trece cu vederea că standardul european din 2003 a fost înlocuit cu versiunea 2011, ce aduce schimbări importante. Întrebarea pe care o lansează germanii e: când au apreciat greșit specialiștii europeni, dacă au fost necesare asemenea ajustări?

Situația europeană diferențiată poate fi ilustrată prin prevederile naționale ce nu prevăd posibilitatea controlului asupra asigurării încărcăturii. În acele țări, modul de asigurare a încărcăturii e controlat pentru ADR sau când s-a produs un incident și a căzut marfă.

Știință pură. Practică sigură?

Operațiunile curente de transport nu pot fi pregătite prin calculele fizice, aplicabile poziționării în siguranță a mărfurilor. Câteva elemente ce trebuie analizate: greutate încărcăturii; frecarea statică cu podeaua; frecarea dinamică; tensiunea din chingi; accelerațiile transversale și laterale; frecarea dintre lateralele elementelor stivuite.

Lista poate continua. Multe organizații sau instituții oficiale caută cele mai eficiente elemente simplificate cu care să instruiască personalul. Prin teste, se fac tabele cu diferite valori ale parametrilor, în special coeficienții de frecare. Cunoașterea lor e un mare avantaj.

Ghiduri simplificate

Directoratul General pentru Energie și Transport al Comisiei Europene a pus la dispoziția transportatorilor un manual de practici. Pentru implementarea noului standard, a fost o măsură foarte bună, foarte bine primită. Centrele de pregătire din Europa au folosit lucrarea.

Problema a fost și în atenția specialiștilor IRU. Existența diferențelor dintre standardele actuale și cele vechi, între cele europene și cele ONU a fost analizată de specialiști, ca parametri fizici și formule de calcul.

Din aproximarea unor coeficienți fizici, precum cei de frecare, se poate ajunge la diferențe mari la numărul de chingi necesare.

Să clasificăm standardele. IMO e cel mai lejer, urmează EN din 2010. Cel mai pretențios e standardul național german, VDI. Preocupările IRU au dus la propria lucrare de bune practici în asigurarea încărcăturii: International Guidelines on Load Securing for Road Transport.

Lansat în 2014, prezentat de revista noastră, Ghidul IRU a fost bine primit internațional. El a beneficiat de poziționarea bună a IRU în organismele internaționale. Aduce un câștig, prin disponibilitatea de acceptare mai mare din partea autorităților naționale de control.

Deci: cum rămâne cu controlul din Germania?

Nemții nu vor renunța curând la standardul lor. E posibil ca un control în condiții normale să fie promovat altfel. Specialiștii europeni sunt conștienți de diferențele existente.

Uniformizarea începută prin legislația de bază a fost continuată prin armonizarea procedurilor de implementare. Procesul continuă cu armonizarea procedurilor unor procese, cum e cel de control. Tocmai acesta a dus la incidentele semnalate.

Nu e vorba doar despre uniformizarea aparaturii de verificare, ci şi despre procesele ce se desfășoară la control. Nu va putea fi un control armonizat cel în care agentul german va aplica standardul său în materie de asigurare a încărcăturii.

Organizațiile transportatorilor germani au condamnat derapajul italienilor, ce au introdus prevederi naționale excesive pentru controlul transporturilor de deșeuri.

Ne așteptăm ca, în spiritul aceleași rigori germane, să transmită și propriilor autorități cele semnalate de străinii ce-i tranzitează. Avem convingerea că aplicarea bunelor practici va scuti de probleme.

MESAJ PENTRU CĂRĂUŞI Nu excludem ca uneori un agent mai îndoctrinat să facă exces de zel. Dacă aveți convingerea că exagerează, anunțați-vă organizația. Să nu vă așteptați, pe de altă parte, ca în Germania să fie ca în acele țări unde controlul fixării încărcăturii e inexistent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

9 − 8 =