Odată cu sosirea..." />

Ce trebuie să știm despre anvelopele de iarnă?

Odată cu sosirea anotimpului rece, șoferii profesioniști au obligaţia să-şi doteze autovehiculele cu așa-zisele anvelope de iarnă. Vom detalia în continuare principalele prevederi legale aflate în vigoare anul acesta.

Șoferii români sunt la a treia iarnă de când a devenit obligatorie montarea anvelopelor „de iarnă”. Deși legea adoptată în anul 2011 spune că în condiții de carosabil acoperit de zăpadă, polei sau gheață se permite doar folosirea anvelopelor „de iarnă”, în realitate este permisă și folosirea anvelopelor aşa-numite „all-seasons”.

Potrivit articolului 102 alineatul (1), punctul 28 din OG 5/2011 (act normativ care a introdus obligativitatea montării acestora), este o încălcare a legii „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport de persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei / axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate”.

Şapte grade Celsius – Temperatura sub care specialiștii recomandă folosirea anvelopelor „de iarnă” sau „all-seasons”. Explicaţia este că sub această temperatură compoziția anvelopelor de iarnă le conferă acestora o aderență adecvată la temperaturi joase, spre deosebire de cele de vară, al căror cauciuc se întărește la temperaturi mici, făcându-le să piardă semnificativ din aderență, chiar dacă șoseaua este uscată sau umedă.

Același act normativ definește anvelopele de iarnă ca fiind acelea care sunt „omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz”.

Potrivit acestor acte europene, pneurile pentru zăpadă („de iarnă”, în accepțiunea legislației noastre) sunt cele al căror desen al benzii de rulare și structură sunt proiectate, înainte de toate, pentru a asigura un comportament mai bun decât al pneurilor normale în noroi și în zăpadă proaspătă sau în curs de topire.

Desenul benzii de rulare al pneurilor de zăpadă este în general caracterizat de elemente de crestătură și de matriță masive, mai distanțate unul de celălalt decât la pneurile normale. Normele europene stabilesc că anvelopele de zăpadă sunt marcate cu una dintre inscripțiile  „M + S”,  „M.S.”, „M & S”.

Ori, aici apare capcana. Nu toate anvelopele marcate cu aceste litere sunt propriu-zis de ”iarnă”. Cele dedicate strict anotimpului rece mai sunt marcate suplimentar și cu simbolul unui fulg de zăpadă sau a unui munte, în funcție de producător, și au performanțe mai bune decât cele all-seasons în condiții de zăpadă, polei, temperaturi scăzute.

Pneurile pentru zăpadă sunt cele al căror structură şi desen al benzii de rulare sunt proiectate, înainte de toate, pentru un comportament mai bun decât al celor normale, în noroi și în zăpadă proaspătă sau în curs de topire.

Fără anvelopele de iarnă se impun lanțurile
La autoturisme, la vehiculele tip SUV, cele cu tracţiune pe patru roţi şi la vehiculele comerciale ușoare cu masa maximă autorizată sub 3.5 tone este obligatorie montarea anvelopelor pe toate roțile. La camioane și la autobuze, precum şi la vehiculele destinate transportului de persoane cu mai mult de nouă locuri, precum și la cele de marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3.5 tone acestea trebuie montate cel puțin pe axa sau axele de tracțtiune. În lipsa anvelopelor cu marcaj M+S, este obligatorie folosirea lanțurilor sau a altor echipamente antiderapante omologate.

Când trebuie purtate?
Nu este obligatoriu ca anvelopele de zăpadă să fie montate într-o anumită perioadă a anului. Mai precis, deținerea lor este obligatorie în funcție de starea carosabilului, nu într-o anumită perioadă a anului. Acest lucru face obligatorii anvelopele cu marcaj M+S în perioada în care în România pot fi întâlnite zăpada și gheața pe șosele, practic de la jumătatea lunii octombrie până la începutul lunii aprilie. Evident că va trebui să ținem cont de zona în care circulăm: zonele montane au un sezon de iarnă mai lung decât cele de la câmpie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

14 + three =