T..." />

Ce schimbări aduce noul Cod al transporturilor din R. Moldova?

Transportul de mărfuri și călători din Republica Moldova va fi reglementat de un Cod al transporturilor rutiere (CTR). Documentul va impune noi condiții de licențiere a companiilor și clasificarea unităților de transport după gradul de confort. foto

Săptămâna trecută, în parlamentul de la Chișinău a trecut de prima lectură proiectul Codului transporturilor rutiere. Documentul are menirea să alinieze legislația moldovenească la directivele europene cu privire la transportul de călători și marfă. 

Patru condiții de licențiere

Prima schimbare care o va aduce CTR este stabilirea unor condiții clare de licențiere a companiilor. Directorul Agenției Naționale Transport Auto din R. Moldova (ANTA), Iulian Postică, susține că în prezent nu există vreo lege sau hotărâre de guvern în acest sens. Din acest motiv, Camera de Licențiere este nevoită să caute în mai multe acte normative condițiile pe care le înaintează. „Codul vine să acopere această lacună. Vor fi patru condiții: capacitate financiară, capacitate profesională, buna reputație și existența unui sediu real și stabil. Sunt condiții standard care se aplică în toată Europa”, a precizat Iulian Postică.

Vehiculele vor fi clasificate pe categorii de confort

După adoptarea CTR vor fi introduse și cerințe noi față de vehicule. Unitățile de transport care vor circula în țară, cu anumite excepții, vor trebui să fie dotate cu limitatoare de viteză și tahografe. În prezent, conform acordului AETR, condițiile respective sunt impuse doar vehiculelor care circulă pe curse internaționale.

De asemenea, vor fi introduse categoriile de confort pentru autocarele ce vor transporta călători contra cost. Acestea vor fi definite într-un regulament special. „Categoria de confort va fi unul din criteriile de bază la atribuirea curselor. De exemplu, în Estonia, la concurs se iau în considerare două criterii: confortul și prețul călătoriei pe care îl stabilește transportatorul. Toate vechiturile care circulă prin Moldova nu sunt încadrate nicăieri. Respectiv, condițiile de transport vor trebui să se îmbunătățească”, a spus directorul ANTA.

Șoferii vor primi certificat de competență profesională

Șoferii autocarelor și microbuzelor care vor transporta călători vor trebui să posede certificat de competență profesională, care va fi eliberat în baza unei examinări periodice odată la trei ani. Certificate similare vor trebui să aibă și managerii companiilor de transport. Potrivit proiectului CTR, capitalul întreprinderilor din domeniu va constitui 9000 euro pe o unitate de transport și 5000 euro pentru a doua unitate de transport. Directorul ANTA precizează că nu e vorba de bani fizici pe un cont bancar, ci de orice activ al întreprinderii ce poate acoperi capacitatea financiară. El a adăugat că toate firmele auto care lucrează în Chișinău vor fi supuse noilor condiții de licențiere.

Când vor fi aplicate prevederile CTR?

Dacă CTR se aprobă până la sfârșitul lui 2013, va trece o jumătate de an până va intra în vigoare. În această perioadă, transportatorii vor trebui să se conformeze noilor cerințe. În ceea ce privește licențierea transportului marfă, va urma o perioadă de tranziție de un an. Prin urmare, teoretic, până în anul 2015 toate condițiile de licențiere față de întreprinderi vor fi puse în aplicare.

Vladimir Florea, președintele Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA):

„Noi am participat activ la elaborarea acestui proiect. Au fost mai multe versiuni. În final, proiectul care a ajuns în parlament coincide cu poziția mediului profesionist din domeniu. Așteptam să se schimbe, în primul rând, situația în transportul călători, care este grea. De foarte mulți ani, acest domeniu a fost lăsat în voia sorții. Codul va stabili reguli de joc clare și ne va da posibilitatea să schimbăm situația”. (Timpul)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × one =