Confruntată cu un relativ nea..." />

Cazul neînchis al Rusiei la CEMT

Schimbările propuse de ITF pentru funcționarea sistemului CEMT păreau că au agitat la maximum spiritele ședințelor. Dezbaterea aprinsă pe marginea contingentului alocat Rusiei, ce a avut loc la ședința Grupului de lucru ITF pe probleme de transport rutier din 12 octombrie 2012, de la Durres, în Albania, a arătat că sunt și alte subiecte fierbinți. Baza discuțiilor a constituit-o distribuția autorizațiilor CEMT pe anul 2013, dar atenția a fost deturnată aproape exclusiv de propunerea făcută în august de Federația Rusă pentru ridicarea restricțiilor în anumite condiții.

 Restricțiile rusești

Confruntată cu un relativ neașteptat interes european pentru piața sa de transport internațional, Rusia a decis să limiteze numărul autorizațiilor CEMT valabile pe teritoriul său. Prin această decizie, Rusia limitează și libertatea de mișcare a propriilor transportatori, prin alocarea unui număr limitat de autorizații CEMT.

Problemele propriilor transportatori au fost cele ce au determinat autoritățile ruse să încerce deblocarea situației. Prin acordurile bilaterale, în special în sensibilul caz al tranzitului polonez, rușii au mai atenuat efectul, dar problema a rămas.

În august, Federația Rusă a înaintat o propunere de ridicare a restricțiilor, pentru a beneficia din nou de o cotă de 596 de autorizații CEMT. Desigur că, pentru a ridica restricțiile, rușii ar fi urmat să limiteze numărul operațiunilor ce puteau fi derulate cu fiecare autorizație CEMT la aproximativ 12 pe an.

Convenția CEMT limitează chiar ea, prin prevederile sale, numărul de curse ce pot fi derulate cu o autorizație, prin aceea că autorizația trebuie să fie la bordul autovehiculului pe toată durata cursei. Turcia a făcut un pas mai mult și a stabilit numărul de zile necesare pentru cursele către toate țările CEMT, cu plecare sau sosire de pe teritoriul său. Prin acte adiționale, a fost interzis și transportul regulat cu CEMT pe aceleași rute și s-a introdus obligativitatea revenirii în țara de origine la fiecare a treia cursă.

Cu toate precedentele existente, care pot fi invocate în sprijinul unei propuneri, ceea ce au propus Rusia nu a fost pe placul partenerilor săi. În multe dintre cursele rusești, aproximarea cu 12 curse pe an ar fi acceptabilă. Ca medie însă ea e incorectă, iar ca principiu a fost considerată inacceptabilă.

 

O nouă propunere

Rezultatul e cel previzibil. În urma lucrărilor, Rusiei i-au fost repartizate 67 de autorizații CEMT, contingent de bază. Propunerea Rusiei nu a fost considerată ca neinteresantă, mai ales că rușii s-au arătat disponibili pentru discuții asupra numărului de 12 curse pe an. Propunerea a fost înaintată târziu și nu a existat timp suficient pentru a le fi explicată tuturor partenerilor ce trebuiau să pună întrebări și să primească clarificări.

Din surse neoficiale, am aflat că Rusia pregătește o scrisoare către ITF, prin care propune ridicarea restricțiilor și a limitării curselor la 12 anual, cu obligativitatea de creare a unei subgrupe de lucru ITF pentru analizarea cazului rusesc. Comisia ar fi trebuit ca, în funcție de propriile concluzii, să propună o eventuală limitare a numărului de curse de Rusia de pe o autorizație la mijlocul anului 2013 sau începutului anului 2014.

O nouă ședință a avut loc pe 26 – 27 noiembrie 2012, după închiderea ediţiei noastre. Confirmarea propunerii Rusiei ar însemna doar ea un real progres.

 

Alte probleme discutate

Lăsând la o parte problema restricțiilor rusești, delegații au dezbătut alte aspecte importante. Documentul Quality Charter de promovare a calității în transporturile CEMT va avea probabil același statut legal ca și manualul CEMT. Modalitatea de implementare a prevederilor din Cartă nu e încă stabilită.

Sunt luate în considerare două variante: ori alocarea autorizațiilor CEMT doar țărilor ce vor adopta Carta, ori crearea unui sistem de acordare de bonusuri suplimentare celor ce o implementează. Rămâne de stabilit cum se vor lega prevederile Cartei de cotele de autorizații repartizate.

Va trebui clarificat și modul în care prevederile din anumite țări, precum cele din UE, vor putea fi echivalate ca suficiente pentru cerințele din Cartă. Practic, acestea sunt inspirate de cele UE și ar fi normal să nu fie necesară o evaluare suplimentară a transportatorilor.

E în discuție și propunerea conform căreia certificatul de pregătire profesională al șoferilor să fie la bordul camionului pentru cursele CEMT, iar certificatele din UE să fie considerate valide, pentru îndeplinirea solicitărilor din Cartă. Propunerea ca alte certificate, cele emise de centrele acreditate IRU, să fie considerate valide e și ea în analiză.

O categorie distinctă de probleme despre operațiunile CEMT a fost discutată: operațiunile multimodale. Italia propune un contingent distinct de operațiuni multimodale cu semiremorci neacompaniate de capul tractor. Letonia propune suplimentar individualizarea capului tractor pentru operațiunile multimodale. Olanda are în vedere renunțarea la regula celei de-a treia curse pentru vehiculul implicat într-o operațiune multimodală.

Modelele noilor certificate Euro 4, 5 și 6 au fost analizate și sunt în stadiul final de aprobare, urmând a înlocui vechile certificate începând cu luna ianuarie a anului 2014.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nineteen − 3 =