Conform celor prevăzute de Regu..." />

Categorisirea abaterilor în UE

Conform celor prevăzute de Regulamentul 1071/2009 abaterile deosebit de grave grave sau cumularea unor alte abateri ar putea conduce la suspendarea licenței de transport, ca urmare a pierderii bunei reputații profesionale.

Cu o miză atât de mare, nu este de mirare că interconectarea registrelor europene de transport, ca parte a procesului, merge atât de greu.

La 4 decembrie 2011 a intrat în vigoare Regulamentul 1071/2009/EC referitor la accesul la piață, cu prevederi referitoareși la Registrul European al Operatorilor de Transport.

Până la 31 decembrie 2012 statele membre ale UE ar fi trebuit să se inteconecteze dar a reușit doar Bulgaria și parțial Olanda. A fost declanșat un proces de penalizare către acest grup, aproape către întreg blocul UE

Toată lumea se întreabă de ce nu au reușit?

Problema este deosebit de delicată: prin decizii de nivel european se poate ridica unui transportator dreptul de a profesa.Abateri foarte grave sau cumularea unor alte abateri ar conduce la aplicarea acestei sancțiuni, conform celor prevăzute de Regulamentul 1071/2009.

Vom spune că a făcut el ceva de s-a ajuns aici. Posibil, dar unele state nu acceptă așa ceva, de exemplu Irlanda, pentru că dreptul la muncă este apreciat ca elementar, vital.

Foarte multe alte state vor să se asigure în mod justificat că există căile și mijloacele potrivite de contestare și atac. Vor să-și protejeze transportatorii de eventuale abuzuri.

Mai sunt probleme și cu proporționalitatea sancțiunilor, cu măsurile de reabilitare și de stabilirea diferențiată a responsabilității între șofer și compania angajatoare. Nu în ultimul rând, categorisirea abaterilor în mod unitar nu este finalizată.

Primele elemente procedurale

Specialiștii comisiei, în colaborare cu organizațiile transportatorilor, au ajustat propunerile inițiale și au pregătit tabelele cu categorisirea abaterilor.

Varianta inițială a Comisiei a fost criticată pentru că aproximativ 50% dintre abateri erau apreciate ca grave în timp ce abia 20% dintre abateri erau ușoare.

Textul prevede că, în final, este prerogativa fiecărei autorități naționale de a analiza fiecare caz în parte, în care se atinge nivelul de sancționare considerat ca grav și care ar implica pierderea reputației profesionale.

Nu este nici o surpriză că abaterile sunt grupate pe categorii de activități și zone de responsabilitate din care provin: timp de conducere și de odihnă, folosirea tahografului, condiții de muncă, mase și dimensiuni, verificare tehnică, viteze de deplasare, certificări, permis de conducere, mărfuri periculoase și acces la piață.

Nivelul abaterilor și al sancțiunilor este determinat pe baza efectelor asupra siguranței rutiere, în special când se crează un risc asupra vieții sau sănătății celorlalți, pe baza existenței unei premeditări sau a unor acțiuni de a ascunde faptele.

Abaterile sunt clasificate ca foarte grave (VSI – de la very serious infringements), grave (SI) și minore (MI). Abaterile deosebit de grave sunt o categorie aparte și sunt tratate în mod particular iar cele minore sunt apreciate ca sancționabile doar prin amenzi.

Următorii factori trebuie luați în considerare atunci când se determină pragul de decizie asupra pierderii bunei reputații și, ca urmare, se decide asupra retragerii licenței: gravitatea abaterilor (abateri foarte grave și grave), timpul luat în considerare (un an) și numărul șoferilor.

Sunt propuse următoarele echivalențe:
• 4 abateri grave/ șofer / an = 1 abatere foarte gravă
• 2 abateri foarte grave / șofer / an = 1 abatere deosebit de gravă

Cu cât crește numărul camioanelor cu atât crește și frecvența abaterilor, așa că ajustările făcute cu organizațiile transportatorilor se regăsesc în varianta actuală.

Pe de altă parte, suspendarea unui transportator nu poate fi făcută pentru abateri a căror evitare este clar în afara posibilității de acțiune a managerului ei. Unele abateri sunt totuși considerate a se datora, măcar parțial, managerului.

Cîteva exemple din tabelele cu categorisirea abaterilor
Sunt considerate abateri foarte grave:
• Depășirea duratei zilnice de conducere (de 9 ore) peste 11 ore
• Depășirea timpului de conducere neîntreruptă (de 4 ore și jumătate) peste 6 ore
• Acordarea de plăți în funcție de distanța parcursă sau greutatea transportată
• Lipsă tahografe sau tahografe neomologate
• Deținerea a mai mult de un card pentru șofer
• Lipsa numelui șoferului de pe diagramă
• Refuzul de a fi controlat
• Falsificarea, înlăturarea, distrugerea datelor din tahograf sau suport
• Folosirea dispozitivelor de manipulare a datelor din tahograf
• Depășirea masei maxime și a lungimii cu peste 20%
• Deconectarea limitatoarelor de viteză
• Lipsa permisului de conducere
• Multe abateri referitoare la mărfurile periculoase
• Folosirea licenței pentru transport international false
• Cabotaj

Câteva îngrijorări

Procedurile de apel complicate pentru un transportator originar din alt stat față de o sancțiune și de încadrarea ei sunt considerate factor de risc. Reabilitarea unui transportator sancționat trebuie să fie un proces la fel de clar ca și suspendarea lui.

Pierderea bunei reputații profesionale și suspendarea unui transportator ar trebui să survină după o procedură clară, predictibilă, și abordată gradual. Unele detalii sunt încă în lucru iar riscul de a produce nemulțumiri prin libertatea prost înțeleasă a autorităților naționale este mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

20 + 19 =