Guvernul a dat ..." />

Care va fi factura autostrăzii Comarnic-Brașov?

Guvernul a dat primele detalii privind înțelegerea parafată cu consorţiul Vinci – Strabag – Aktor pentru realizarea tronsonului de autostradă Comarnic – Brașov. Costurile vor fi mai puțin de jumătate din suma plătită de stat concesionarului în cei 26 de ani de exploatare a autostrăzii.

 Dacă vrei să-ți cumperi o casă prin credit ipotecar acordat de bancheri și calculezi cât vei plăti în total pe parcursul perioadei de creditare, cel mai probabil te vei lăsa păgubaș, speriat de sumele mari de plată. La un credit pentru achiziția unei locuințe de 180.000 de euro, să spunem, acordat pe 26 de ani, la o DAE de 5,4%, împrumutatul va plăti însumat, pe toată perioada, 310.000 de euro.

Suma i-ar face pe doritori să se gândească de două ori dacă vor creditul și casa. Jumătate probabil vor renunța. Ce legătură e între achiziția unei case și construirea unei autostrăzi în concesiune? Similaritățile sunt mari. Și casa, și autostrada în concesiune se cumpără cu bani luați de la bancheri.

Aceștia, știm toți, nu sunt ieftini. Casa te scutește de plata chiriei. Autostrada de criticile electoratului, cum că Guvernul nu e capabil să o facă pe Valea Prahovei. Acum, Guvernul e pe cale să ne ofere aceasta. Cu ce costuri?

Elemente de preț

Unul dintre primele capitole de cheltuieli va fi întreținerea. Potrivit declarațiilor ministrului Infrastructurii Dan Șova, statul va plăti constructorilor până la un miliard de euro pentru întreţinere, pe 26 de ani, cât durează contractul de concesiune, din banii de la taxarea şoferilor. Suma e separată de costul de construcţie şi proiectare.

800 de milioane de euro – dobânzile estimate plătite de stat 26 de ani bancherilor ce au împrumutat banii pentru construcţie.

„E foarte greu de apreciat în momentul ăsta, pentru că acel aşa-numit financial closing nu e finalizat (..). Ne va costa 52.000 de euro pe lună, pe kilometru, înmulţiţi cu 60, vedeţi cât iese. Aceasta e o sumă plafon, aceasta e suma maximă. Ca să ajungi să-ţi plătească cineva suma maximă, trebuie să o justifici, să arăţi lucrările pe care le-ai făcut, întreţinerea”,  spune demnitarul.

Întreținerea nu e totul. Mai sunt costurile cu construcţia propriu-zisă, evaluate la aproximativ 1,5 miliarde de euro. Apoi sunt alte costuri, cam 300 de milioane de euro, pentru proiectare, project management, consultanţi sau sisteme inteligente de transport, realizarea întregului proiect urmând să coste în total 1,8 miliarde de euro, fără TVA.

Recapitulând: construirea, întreținerea, proiectarea, consultanța, managementul traficului la un loc vor costa 2,8 miliarde de euro. Sunt însă aceste sume totul? Nu. Lipsesc costurile de capital: banii cuveniți bancherilor ce au împrumutat consorţiul.

Transparența statului se oprește aici

Ca să desemnezi oferta consorțiului Vistrada Nord (Vinci – Strabag – Aktor), câștigătoare a licitației, în detrimentul celei a competitorilor italieni Impregilo – Salini, trebuie să ai criterii de comparație, printre care sunt costurile financiare din cele două oferte.

Declarația ministrului Dan Șova, cum că e greu de apreciat aceste costuri, deoarece nu a avut loc închiderea financiară a proiectului („financial closing” – vezi mai sus declarația sa), e puțin  credibilă. Mai degrebă, putem crede că s-a preferat ca cifrele privind povara financiară a concesiunii să nu fie date publicității, pentru a nu speria.

3,5 lei pe osie – tariful de parcurgere a celor 60 km dintre Comarnic și Centura Brașov.

Calculele estimative făcute de noi și cifrele referitoare la două concesiuni similare din Slovacia nu sunt roz. Ţara a avut două proiecte de autostrăzi, D1 şi R1, tot prin parteneriate public-private. Ultima autostradă, de 52 de kilometri, a fost construită de compania de concesiune Granvia, în care regăsim firma franceză Vinci.

Autostrada a fost deschisă în octombrie 2011. Potrivit website-ului constructorului Vinci, lucrările au valorat 900 de milioane de euro, adică 17 milioane euro pe kilometru (faţă de 25 de milioane de euro pe kilometru în România, la noi relieful fiind mai abrupt).

În anul 2008, la începerea proiectului, un raport al Băncii Mondiale estima că slovacii vor avea de suportat, în cazul proiectului R1, costuri de capital cifrate la 20 de miliarde de coroane, adică 660 de milioane de euro, reprezentând peste 70% din costurile construcţiei.

În cazul nostru, din cei 2,8 miliarde de euro menționați, cel puțin 1,5 miliarde de euro, adică finanțarea construirii, se va face din împrumuturi bancare. Estimativ, valoarea dobânzilor însumate, plătite de-a lungul celor 26 de ani,  poate ajunge la 800 de milioane de euro.

Raportarea costurilor de construcție și capital, repectiv 2,3 miliarde de euro, la lungimea autostrăzii, de 60 de kilometri, arată că vom plăti în medie 38 de milioane de euro pe kilometru. Acest cost unitar pe kilometrul de autostradă este de patru – cinci ori mai mare decât cel prevăzut în standardele de cost elaborate acum trei ani de Ministerul Transporturilor.

Erau alternative?

Să luăm ipoteza construirii autostrăzii cu bani de la buget. Raportat la un termen de execuție de patru ani, autostrada, valorând 1,5 miliarde de euro, ar fi presupus alocații bugetare anuale de 400 de milioane de euro.

Suma e aproape dublul încasărilor CNADNR din rovinietă sau o treime din toată finanțarea primită de CNADNR de la buget în anul 2013. Mai mult, dacă acești bani ar fi fost alocați de la buget, ei nu ar mai fi fost disponbili pentru cofinanțarea altor proiecte de autostrăzi.

Posibilă finanțare a tronsonului Comarnic – Brașov din bani europeni? Ruta acceptată de UE, candidată la obținerea unei finanțări importante, nu e aceasta, ci Pitești – Sibiu. Concesiunea a rămas deci ultima speranță, o confirmare a fapului că cele mai mari dobânzi sunt plătite întotdeauna de cei săraci.

Țări ca Germania, Suedia, Norvegia și chiar Anglia privesc cu scpeticism aceste concesiuni, tocmai din cauza costurilor financiare mari. Spre deosebire de cel al României, în bugetele țărilor menționate autostrăzile încap mult mai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × four =