Tronsonul Deva - Orăș..." />

Când se deschide autostrada Deva – Orăștie?

Trei ani și cinci miniștri pentru 30 de kilometri de autostradă

Autostrada Deva – Orăștie are câte ceva din toate proiectele de autostrăzi din România. Ca și acestea, se termină cu câteva luni – un an mai târziu decât termenul prevăzut. Bani dați gratis de UE sunt pierduți. Costă mai mult. Dar toată lumea (firmele ce se ocupă de construcție, consultanță şi proiectare) e fericită.

Proiectul, la care lucrările au fost începute în aprilie 2011 (contract semnat în noiembrie 2010) ar putea fi definitivată în vara acestui an, cu câteva luni întârziere față de termenul inițial – februarie 2013.

Este unul dintre ultimele proiecte finanțate prin facilitatea ISPA a UE (instrument structural pre-aderare, dedicat țărilor ce urmează să intre în Uniune).

Acordul de împrumut semnat în anul 2004 prevedea finanțarea cu 146 de milioane de euro de la bugetul UE și cu 48 de milioane de euro de la bugetul de stat.

Pentru a nu fi pierduți banii europeni, cheltuirea lor trebuia să aibă loc până la finalul anului 2012, după ce data limită de cheltuire a banilor fusese prelungită până la 31 decembrie 2012, după negocieri cu UE.

Alexandru Nazare, ministrul Transporturilor, declara acum un an: „Dorim ca în octombrie (2012 – n.r.) să putem deschide circulaţia pe acest tronson(…). Le-am atras atenţia încă o dată constructorilor asupra termenului: octombrie 2012. Am făcut eforturi anul trecut pentru a extinde memorandumul ISPA. Dat fiind că la sfârşitul anului expiră, vor trebui să se concentreze, ca în octombrie să putem deschide circulaţia pe toţi cei 32 de kilometri ai tronsonului. Voi fi cu ochii pe ei. O premieră pentru o lucrare ISPA”.

• 32 de kilometri – lungimea autostrăzii Deva-Orăștie
• şase acte adiționale – semnate suplimentar contractului
• 25 de milioane de euro – sumă suplimentară primită de constructori, față de cei 177,9 milioane de euro conveniți inițial
• 146 de milioane de euro – valoarea finanțării de la UE

Termenul-limită a trecut. Finanțarea ISPA pentru lucrările neterminate până la finele anului trecut a fost pierdută. Înseamnă că lucrările continuă pe banii noștri.

Dar banii încasați de constructori s-au înmulțit. În ultimul an, CNADNR a semnat cu Straco și Strabag şase acte adiționale, ce au mărit sumele date de stat cu 25,6 milioane de euro. De la 177,9 milioane de euro, fără TVA, lucrarea a ajuns să coste 203,5 milioane de euro.

Acestor bani li se adaugă încă şapte milioane de euro plătiți pentru consultanță și asistență tehnică. În medie, statul a plătit şapte milioane de euro pe kilometru, fără TVA.

Sumă frumușică încasată de constructori (cu două milioane de euro peste standardul de cost stabilit de Anca Boagiu pentru kilometrul de autostradă în munte), dacă luăm în calcul și lucrările de artă.

Act adiţional după act adiţional

Potrivit informațiilor de pe site-ul economica.net, din noiembrie 2010 până acum CNADNR şi Strabag-Straco au semnat şase acte adiţionale. Trei vizau majorarea valorii contractului. În primul act adiţional, semnat în februarie 2011, s-a stabilit o altă perioadă totală de garanţie, de patru ani.

O lună mai târziu, prin alt act adiţional, s-a reglementat mecanismul de construire a garanţiei pentru plata avansului şi actualizarea valorii sale. În aprilie 2012 s-a modificat un articol din acordul contractual cu privire la sursa de finanţare.

Sorin Adrian Vasilescu, prefect de Hunedoara: „Cred că termenul de 10 mai pentru inaugurarea sectorului de autostradă e nerealizabil, însă am încă motive să sper că, începând din această primăvară, se va putea circula pe autostradă de la Şoimuş până la Geoagiu”

Majorările au început din mai anul trecut (luna mai corespunde schimbării coaliției de guvernare), când s-a semnat al patrulea act adiţional, prin care valoarea contractului a crescut cu aproximativ 17 milioane de euro, fără TVA, pentru înlăturarea efectelor produse de cercetările arheologice asupra terenului de fondare a autostrăzii şi consolidării terenului în zonele mlăştinoase.

Anul acesta, cele două părţi au semnat alte două acte adiţionale, ambele în aceeaşi zi: 1 februarie. Primul se referă la lucrări de remediere a problemelor apărute la taluzuri şi fundație în zona km 8 – km 10, lucrări de îndepărtare a apelor de infiltraţii de pe amplasamentul autostrăzii la km 30 şi km 0 (bretea A, nod Deva) şi reproiectarea zidului de sprijin de la km 31.

Pentru aceste lucrări, valoarea contractului a fost majorată cu aproximativ 6,1 milioane de euro. Prin cel de-al doilea act adiţional semnat în februarie anul curent, valoarea contractului a fost majorată cu aproximativ 2,38 milioane de euro, fără TVA, pe motiv că trebuie să se facă lucrări suplimentare de remediere a fisurilor apărute la nivelul carosabilului între km 11 și km 12. În total, aproximativ 25,6 milioane de euro.

Odată deschisă integral (deocamdată a fost deschis la finele anului trecut segmentul Deva – Simeria) autostrada, care e de fapt varianta de ocolire pentru Deva, va permite șoferilor în tranzit spre vest să ocolească aglomeratele drumuri europene E68 și E79, care traversează Orăștie, Simeria și Deva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + seven =