Producatorii de ca..." />

Camioanele noi produse, doar Euro 6 de la 1 ianuarie 2014

Christian Dumitrescu

Românii sunt ecologiști mai degrabă de nevoie, decât de voie. Dacă nu ne-ar impune UE, nu am fi. Deși de la 1 ianuarie 2014 fabricanţii de camioane vor mai produce doar Euro 6, la noi acestea  nu sparg încă piața. Inmatriculările de camioane noi Euro 5 vor mai fi permise doar până la epuizarea stocurilor. Există obligativitatea producătorilor şi importatorilor de a raporta la autorităţi volumul acestor stocuri şi de a scăpa de acestea într un termen de  6-12 luni.

Deși s-au străduit să fie prezenți încă din acest an pe piața românească cu ultimele modele Euro 6, comercianții acestora spun că încă nu e o afacere. Euro 6 e privit mai degrabă cu o oarecare teamă de către transportatorii români, drept o curiozitate tehnologică mai degrabă, decât ca mijloc de transport ce-ți va aduce profituri frumoase.

 

Aceste lucruri sunt valabile, fie că vorbim de noul XF al producătorului olandez DAF, fie că ne referim la Mercedes Actros sau modelele lansate de MAN, Volvo și Scania. Vânzările sunt însă la nivelul a zeci de unități la fiecare producător.

 Adrian Gorcea, director de marketing EVW Holding, importatorul DAF: „Există interes pentru Euro 6, dar nu  cerere foarte mare. Cauza poate fi o reticență față de noua tehnologie”

Interesul limitat e confirmat de cifrele RAR. În anul 2013, au trecut pe la RAR doar 157 de unități Euro 6 ( transport profesionist de marfă sau persoane) – doar 1% din totalul vehiculelor pentru care s-au eliberat cărți de identitate în acest an. În anul 2012 au fost 17 unități.

Cererea pentru Euro 6, nu foarte mare

„Există interes, dar Euro 6 nu are cerere foarte mare. Cauza poate fi o reticență la noua tehnologie”, spune Adrian Gorcea, director de marketing EVW Holding, importatorul DAF din România. Prețul poate fi altă cauză. Gorcea spune că un camion Euro 6 e cu 8.000 – 14.000 de euro mai scump decât unul Euro 5. Fără avantaje certe, românii nu scot acești bani, mai ales că statul nu-i încurajează. În România, singura facilitate pentru Euro 6 e absența taxei de înmatriculare. E vorba însă de o scăpare a statului, nu de o măsură a acestuia, menită să încurajeze comercializarea vehiculelor puțin poluante.

1% – Ponderea vehiculelor Euro 6 în totalul vehiculelor prezentate pentru emiterea cărții de identitate la RAR în 2013

„Statul nu e pregătit să-ți ia banii”, crede directorul EVW Holding. Sunt țări europene, ca Olanda, unde statul dă bonusuri la achiziționarea vehiculelor. Un ajutor de 4.500 – 5.000 de euro poate fi chiar avansul depus la leasingul unui vehicul cu ultimul standard în domeniu, afirmă el. Propunerea lui e ca statul să dea fie un soi de voucher la achiziția camioanelor Euro 6, fie să înceapă un program tip Rabla la camioane. Firma a vândut anul acesta câteva zeci de DAF XF, volum comparabil cel mai probabil cu vânzările celorlalți producători de pe piață.

Există și transportatori cu ochii spre viitor

Unii transportatori privesc spre viitor. E cazul Ravitex, din Timișoara, ce a cumpărat anul acesta 15 camioane Actros Euro 6. „Performanțele tehnice (…), taxele de drum, mai mici la Euro 6 față de Euro 5 în diferite state membre UE, și mai ales valoarea de revânzare a unui camion Euro 6 peste patru ani – au fost argumentele ce au înclinat balanța în favoarea noii tehnologii”, spune Dorin Jurjuț, director general.

„Decizia de a opta pentru Euro 6 e motivată de faptul că la revânzarea lor în anul 2017 prețul va fi mult mai bun decât la Euro 5. Diferența dintre cele două versiuni nu e mare, dar de la an la an decalajul se va mări, iar în 2017 va fi la fel cum e acum între Euro 5 și Euro 3”, crede acesta, explicând: „Potrivit unei prognoze pe termen lung privind costurile între un Euro 6 și un Euro 5, la consumul de combustibil, taxele de drum, puse in balanță cu diferența de preț, Euro 6 e în avantaj“.

Ce facilități se acordă în Europa?

Statul olandez acordă bonus la achiziționarea unui vehicul Euro 6. În Germania, taxa pe autostrăzi ar putea fi de la mijlocul acestui an mai mică cu 2 – 4 eurocenți/km în cazul Euro 6, comparativ cu Euro 5. În Marea Britanie, vehiculele Euro 6 primesc un așa-zis certificat de reducere a poluării, ce permite o reducere a impozitelor de plată între 5 – 500 de lire anual, în funcție de mărimea vehiculului. Schema de sprijin se va termina in decembrie 2016, limitând la 2.500 de lire economiile la achiziția Euro 6.

În Londra, există o zonă de emisii limitate, în care accesul se face pe baza unei taxe pe standardul de poluare al maşinii. Pentru Euro 6 taxa e 0. Vehiculele ce nu îndeplinesc cerințele plătesc o taxă zinică de până la 200 de lire. În Rotterdam, există o zonă unde au voie doar vehicule Euro 6 şi Euro 5 EEV.

Facilitățile pentru Euro 6 sunt prevăzute inclusiv prin decizii europene. Potrivit unei hotărâri a Parlamentului European din iunie 2011, toate statele membre UE ce au sistem de taxare pe autostrăzi trebuie să implementeze, din iunie 2013, o diferență de taxă de drum de doi cenți/km între Euro 6 si Euro5 EEV.

Cât de poluant e Euro 6?

Emisiile Euro 6 sunt extrem de scăzute, comparativ cu non-Euro. Un Euro 6 emite cu 95% mai puțini azotați decât un Euro 1 și cu  97% mai puține particule. Progresele sunt aşa mari, că producătorii susțin că emisiile unui Euro 6 sunt mai curate decât aerul din majoritatea orașelor mari europene.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty − 10 =