Noul ..." />

Camioanele aerodinamice cuceresc lumea Transporturilor (I)

Noul camion long-courier Mercedes Benz Actros

În urmă cu mai multe luni, am scris la această rubrică despre revenirea constructorilor auto la miza pe aerodinamicitate. Atunci era vorba despre noi evoluţii aerodinamice la autoturisme. Acum vom extinde la camioane, unde se întâmplă cam acelaşi lucru exact din aceleaşi motive.

Astfel, revenirea la proiectarea de autovehicule cu forme aerodinamice este o combinaţie a mai mulţi factori determinanți. Unul e penuria de carburanţi, care obligă la economii cât mai mari.

Al doilea este evoluţia tehnologică: azi suntem în măsură să producem suprafeţe aerodinamice savante, cu jocuri de volume studiate în tunelul de vânt,

Lucru care nu era realizabil pe vremea părinţilor doctrinei vehiculului fusiform – în perioada interbelică. Al treilea factor este miza tot mai insistentă pe ecologie, la care sunt obligaţi azi, volens-nolens, toţi fabricanţii de vehicule.

La un camion de cursă lungă, precum Mercedes Benz Actros, a umple rezervorul costă 1.000 – 2.000 de euro. Daimler luptă acum să-şi reducă drastic consumul de combustibil, pentru că astfel face şi o economie bănească foarte serioasă. Anual, ar fi vorba despre o economisire de circa 2.000 de litri de motorină pe fiecare vehicul. Această economie înseamnă anual, pe fiecare camion Benz Actros, o cheltuială mai mică cu aproximativ 3.000 de euro.

La un camion de cursă lungă, a umple un rezervor costă 1.000 – 2.000 de euro.

Vehiculul respectiv aruncă în atmosferă mai puţine toxine: anual, apar reduceri de cinci tone de dioxid de carbon pe fiecare camion. Pe 12 – 23 septembrie 2013, la Frankfurt are loc Salonul Internaţional de Autovehicule Comerciale. Aici, Mercedes Benz va veni cu două noi modele, Truck şi Trailer, la care coeficientul aerodinamic creşte spectaculos, cu 18%, iar consumul de carburant scade cu 4,5%, informează TrailerMag.

Acest consum e valabil pentru un vehicul de transport de 40 de tone, articulat, pe distanțe lungi. La un kilometraj anual tipic unui astfel de vehicul de cursă lungă – 150.000 de kilometri, Mercedes Actros are o reducere a consumului cu circa 2.000 de litri, iar emisiile de CO2 sunt reduse cu mai mult de cinci tone.

Website-ul InformaţiiAuto.ro extrapolează la toate camioanele care plătesc taxe pe autostrăzile din Germania. Ar rezulta economii de 300 de milioane de litri de motorină pe an: încărcătura unui întreg petrolier! Aceasta înseamnă cu 800.000 de tone de CO2 emise mai puţin.

Capul tractor Actros: noul Benz Actros cu cabină StreamSpace rămâne neschimbat. Noul Actros era deja optimizat aerodinamic. Modificările suplimentare sunt deflectorul de aer de pe cabină, deflectoarele laterale şi panourile laterale. Acest pachet este disponibil din fabrică. (InformaţiiAuto.ro)

Calculele nu sunt însă foarte exacte, pentru că nu toate camioanele ce plătesc taxele de autostradă în Germania sunt Mercedes Benz Actros, deci nu toate au acum tehnologia aerodinamică, făcută să ducă astfel la economiile calculate. Este însă foarte sugestiv raportul de mărime al cifrelor aflate în joc.

Iniţiativa Benz e foarte interesantă şi probabil că va face pârtie în lumea designului de astfel de vehicule – camioanele. Proiectantul, Aerodynamics Trailer, o asociere între firmele Daimler Trucks şi Schmitz Cargobull, îi invită pe toţi producătorii să pună la punct astfel de semiremorci, care sunt şi economice, şi ecologice, pe baza ideii de aerodinamică iniţiate astfel.

Mercedes nu este la prima ispravă de acest fel. În domeniul maşinilor de curse, celebrele „săgeţi argintii” au făcut epocă, luând faţa celor de la Ferrari. Până în ziua de astăzi, ideile de aerodinamică iniţiate atunci de Benz au rămas atât de percutante, că noua aerodinamicitate a autoturismului contemporan este influenţată decisiv de ideile puse atunci în practică prima dată la „săgeţile argintii”. Probabil că lucrurile vor sta la fel şi cu noua aerodinamicitate de la camioanele Benz Actros.

Mercedes-Benz Aerodynamics Truck are la bază cabina Actros ClassicSpace, cu un şasiu pe două axe şi o greutate maximă autorizată a autovehiculului de 18 t și 2,3 metri lăţime. (InformaţiiAuto.ro)

Corpul întregii caroserii a camionului are o lungime standard de 13.6 metri şi este proiectat pentru transportul bunurilor alimentare refrigerate. Noul Actros este adaptat la cerinţele tipice exigenţelor vamale şi operaţiunilor de transport de mărfuri.

O facilitate-cheie a conceptului aerodinamic este „spatele de barcă” de la semiremorcă, ce are o formă alungită, cu o lungime de maximum 40 de centimetri, care ajută la creşterea aerodinamicităţii camionului şi care e construit în aşa fel încât să permită accesul lesnicios în compartimentul de încărcare al camionului.

Semiremorca este legată de cabină printr-o secţiune deflectoare, menită să oprească intrarea curenţilor de aer între cele două corpuri ale camionului. Semiremorca mai are şi nişte aripioare de aerodinamicitate din aluminiu, desenate pe suprafaţa laterală a corpului camionului, menite să preia curenţii de aer, care ajută la scăderea coeficientului de frecare al vehiculului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 1 =