Vocile din piaţă şi..." />

BMW i3, ultima vedetă a maşinilor electrice

Vocile din piaţă şi din presa de specialitate sunt contradictorii. Unii spun că noul BMW i3 e tot ce şi-ar dori un şofer în secolul vitezei, supratehnologiei şi ecologiei. Alţii sunt mai prudenţi: „Staţi liniştiţi! E bună, dar tot un hibrid care se bagă în priză!”.

Chiar de aici începem. Jurnalistul Kevin Bullis de la Technology Review afirmă: „Spre deosebire de mașinile electrice realizate de alţi producători, aceasta nu e doar o maşină electrică.

E un hibrid proiectat astfel ca între roţile din spate să aibă un compartiment cu generator pe benzină (proiectat iniţial pentru scutere), ce poate reîncărca bateria maşinii în timp aceasta ce e condusă. Acesta e doar spaţiu irosit. În loc să pui un astfel de dispozitiv, ai fi putut să mai adaugi o baterie de acumulatori sau să faci mai mult loc bagajelor”.

Preţul în Statele Unite va începe de la 42.000 $, înainte de aplicarea subvenţiei. În Germania, preţurile vor începe de la 34.950 €, iar în Marea Britanie de la 30.680 GB £, înainte de aplicarea subvenţiei.

Carevasăzică, generatorul pe benzină, când funcţionează, arde ceva combustibil fosil, deci emisie poluantă, deşi puţină, există. Oficial, se spune că acest vehicul „zero-emisii” e primul ce va fi produs în masă şi că va avea o autonomie de 130 – 160 de kilometri, chiar până la 200 de kilometri în modul de conducere eficient.

BMW va oferi o extindere a autonomiei la 300 de kilometri, branduită Rex, pentru 3.850 $, prin alimentarea suplimentară cu un motor de 647 cmc cu doi cilindri, ce se angajează când nivelul bateriei scade, acţionând ca un generator de energie electrică.

Principala problemă a maşinii electrice e cumva o replică a problemei combustibililor aşa-zis ecologici, pe alte coordonate. Pentru a creşte rapiţă energetică, dai peste cap ecologia pe suprafeţe mari de teren, invadate de aceste culturi, ce nu ştiu de rotaţia culturilor, ci cer tot mai mult teren cultivat. E ultima manie. Analog, maşinile (aproape) electrice sunt ecologice, în sensul că nu elimină noxe în atmosferă (sau elimină puţine noxe, când sunt hibride), dar se încarcă undeva. Electricitatea produsă poate fi deloc ecologică, dacă rezultă prin arderea combustibililor fosili. Aici e problema.

BMW i3 e programat să intre în producţia de masă în noiembrie anul acesta, cu livrări în mai multe ţări europene. Conceptul i3 a fost prezentat la Frankfurt Motor Show în anul 2011. Bayerische Motor Werke a prezentat apoi un prototip, în timpul Jocurilor Olimpice de Vară de la Londra, de anul trecut. Versiunea de producţie a fost lansată în iulie acest an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 3 =