Blocarea diferenţialului, ajutor în condiţii de aderenţă redusă

Pământ alunecos, pante cu gheaţă. În condiţii dificile, blocarea diferenţialului forţează roţile motoare să se rotească cu aceeaşi viteză, pentru optimizarea tracţiunii.

Permit egalizarea vitezei de rotaţie
În special la curbe, roţile interioare şi exterioare acoperă distanţe diferite la viteze diferite. Pentru siguranţa şi manevrabilitatea camionului, roţile motoare au pinioane diferenţiale. Acestea echipează şi punţile-tandem, cu rol de egalizare a diferenţelor de viteză.

Diferentialul distribuie egal puterea la roţile motoare, care de obicei se rotesc cu viteze diferite. Dacă o roată pierde aderenţa pe gheaţă, cealaltă ar putea să nu aibă suficientă putere pentru deplasarea maşinii. De aceea, vehiculele au mecanisme de blocare a diferenţialului, ce blochează întreaga punte şi forţează roţile să se rotească cu aceeaşi viteză.  Mecanismul de blocare cuplează pinioanele diferenţialului, asigurând rotaţia uniformă a punţii motoare.

Numai la nevoie

Diferenţialul trebuie blocat doar pe drum drept, la viteză foarte redusă, pentru a nu deteriora cuplajul cu dinţi sau alte componente. Majoritatea vehiculelor moderne au un mecanism de blocare atât între puntile-tandem, cât şi la cele motoare. În multe situaţii, e suficientă folosirea mecanismului de blocare dintre punţi.

Cum funcţionează?

Prin solidarizarea unuia dintre pinioanele planetare cu cutia sateliţilor. Rotaţia e preluată direct de la cutia sateliţilor. Pinionul planetar solidarizat va determina blocarea pinioanelor satelite, acestea nemaiputând rula pe pinionul planetar în cauză, implicit nemaiavând posibilitatea de a se roti în jurul propriilor axe.

Cum mecanismul diferenţial are două pinioane planetare angrenate între ele prin pinioanele satelite, iar unul din pinioanele planetare nu se mai poate învârti diferit de cutia sateliţilor, blocând astfel şi pinioanele satelite, al doilea pinion planetar va fi, la rândul lui, blocat prin intermediul pinioanelor satelite, învârtindu-se solidar cu primul pinion planetar şi carcasa sateliţilor.

Pe manşonul de blocare (roşu) din cutia sateliţilor (albastru) e montată o coroană (negru) cu danturi (exterioară şi interioară). Cea exterioară e angrenată permanent cu cutia sateliţilor şi se poate deplasa lateral în ea, odată cu manşonul de blocare. Angrenajul diferenţial (auriu) e format din două pinioane planetare (cel din dreapta cu dantura exterioară), angrenate permanent cu patru pinioane satelite, montate în cruce pe axul sateliţilor (gri) şi antrenate de cutia acestora.

Prin deplasarea laterală a manşonului, coroana dinţată angrenează şi pinionul planetar cu dantură exterioară, determinând blocarea diferenţialului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

fourteen − four =