În ultimele trei luni, Republ..." />

Belarus se îndreaptă spre Euro-5

În ultimele trei luni, Republica Belarus a atras atenţia cu cel puţin două știri interesante. În primul rând, din 16 mai 2012, benzinăriile reţelei „Belarusneft” au început să vândă motorină la standardul de mediu Euro-5. Producătorul motorinei de calitate înaltă este rafinăria de petrol Mozyr, care a fost dotată cu instalații de desulfurare. O asemenea instalație cu o capacitate de 3 milioane de tone pe an nu mai există în spațiul Comunității Statelor Independente (CSI). Directorul întreprinderii, Alexandr Leșnevskii, spune că aici se pot produce și carburanți la standardul Euro-6. foto

A doua noutate a fost anunțată deja de producătorul de motoare Belavtoprom. În luna iulie, directorul general al companiei din Minsk, Nikolai Lobaci, a anunțat că a fost creat motorul de clasa Euro-5 cu o capacitate de 190 CP, a cărui producţie în serie este planificată pentru anul 2014. El a subliniat că puterea motorului va fi extinsă până la 220-230 CP. Deocamdată, noile motoare sunt fabricate doar la comandă. Principalul client este MAZ, cunoscuta companie auto din Belarus. Directorul întreprinderii a menționat că nu există nicio cerere din partea producătorilor auto din Rusia, lucru ușor de înțeles, pentru că rușii nu au introdus până acum nici standardul de mediu Euro-4. Nikolai Lobaci a precizat că întreprinderea studiază și aplică tehnologiile europene, fiind recunoscută în Europa în calitate de partener egal în procesul de asamblare a motoarelor, în special, în cooperare cu compania germană Bosch.

Pe fundalul acestor evenimente apare întrebarea: de ce Belarus se grăbește cu producția și vânzarea carburanților Euro-5? Un regulament tehnic în acest sens, adoptat anul trecut, prevedea trecerea la aceste standarde abia peste doi ani și jumătate. Cu toate acestea și în Belarus, și în Rusia majoritatea automobilelor consumă carburanți de calitatea Euro-3. Doar pentru ca șoferii belaruși să se deprindă treptat cu combustibili ecologici? Sau este o provocare pentru Rusia, care nicidecum nu poate lua o decizie în privința producerii de automobile la standardul Euro-5?

Un răspuns plauzibil la aceste întrebări a sugerat analistul economic din Belarus, Alexandr Alesin:

Trendul Belarusului poate fi explicat prin două motive. Primul ține de scepticismul Minskului referitor la performanța Moscovei, atât la capitolul de tranziție la Euro-4, cât și în ceea ce privește introducerea acestor standarde la nivelul Uniunii Vamale (Rusia – Belarus – Kazahstan). Acest lucru este confirmat de refuzul şi reticenţa rafinăriilor ruseşti să-și modernizeze producţia, pentru că şoferii ruşi sunt destul de mulţumiţi şi de combustibilul „murdar”. Un alt factor important: în Rusia este dezvoltat comerțul cu petrolul brut, dar nu cu produse petroliere. De ce să își complice activitatea dacă ei pot cumpăra carburanți de calitate din Belarus, iar mai apoi să-l vândă și să obțină profit ușor?

Interesul pentru schimbare este redus și în rândul producătorilor auto din Rusia. Ei nu vor să își asume riscuri, pentru că le este frică de concurența producătorilor din Occident la capitolul costurilor. De aceea rușii insistă asupra utilizării Euro-3.

Astfel poate fi explicată epopeea trecerii la standarul Euro-4 care durează de cinci ani și care nu este altceva decât un “sabotaj liniștit” din partea președintelui rus Vladimir Putin. Problema apărută în Uniunea Vamală nu depinde atât de aspecte reale, cât de ambiții politice, pentru că Rusia vrea să demonstreze Europei că îi poate ajunge din urmă pe toți.

Potrivit lui Alesin, al doilea motiv invocat de Belarus este imposibilitatea de a standardiza cerințele ecologice pe un asemenea spaţiu geografic vast cum este cel al Uniunii Vamale. Acest lucru poate fi explicat prin diversitatea climei, a reliefului, calitatea drumurilor, etc., care împreună dictează niște cerințe obiective. De exemplu, pentru Siberia trecerea la Euro-5 nu este urgentă, deoarece condiţiile climaterice dure din această parte a Rusiei necesită motoare durabile. O altă situație este în Belarus, care este vecină cu UE și unde sunt drumuri bune. De aceea atunci când autoritățile belaruse au decis să introducă standardele de mediu Euro-5, la bază a fost pus principiul regional. Acest pas este foarte logic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 + 2 =