Să facem un exerciţiu contr..." />
constructie autostrazi

Autostrăzile viitorului trecutului

Să facem un exerciţiu contrafactual simplu, care, evident, începe cu fraza tipică „ce-ar fi fost dacă?”. Ce-ar fi fost dacă, începând din anul 1990, în România s-ar fi construit sistematic (indiferent cum – de la buget, în parteneriat public-privat, prin concesiuni, ori cu fonduri europene) autostrăzi? Simplu: România arăta economic acum cu totul altfel şi avea un argument forte pentru economie şi turism.

Trebuie să înţelegem în primul rând că în deceniul nouă în mediul public românesc nu s-a pus problema să facem aşa ceva.

Subiectul n-a existat nici pe agenda publică, nici pe cea a vreunui executiv. În anul 1997, cum am mai relatat, Traian Băsescu, ministru al Transporturilor, se uita la mine fără să înţeleagă când îl întrebam în briefing, la Guvern, de ce nu construim autostrăzi în concesiune şi-mi dădea un răspuns ce dovedea totala sa neînţelegere de-atunci: „Pentru că taxa la suta de kilometri ar fi 35 de dolari şi n-ar circula nimeni”. În anii trecuţi, actualul preşedinte şi-a recunoscut eroarea. Oricum prea târziu.

Între timp, a face autostrăzi a devenit subiect de mari proiecte naţionale. Dar depinde cum faci. Ni s-a recomandat, ca stat fără experienţă în concesiuni, să facem un proiect-pilot, iar abia apoi să ne aruncăm la mari proiecte. În loc de aceasta, lansăm acum patru mari proiecte, ce odată realizate ar schimba faţa infrastructurii rutiere naţionale, dar neconcretizate ar spulbera şansele să mai facem aşa ceva mult timp.

În domeniul concesiunilor, un stat încearcă să mobilizeze credibil fonduri private existente global. Dacă nu ne va ieşi acum – mai ales că e criză şi disponibilul financiar global e contractat, sentimentul pieţei globale a marilor constructori de autostrăzi privind România, ca potenţial concesionar, va fi negativ mult timp. Nu ne trebuie aceasta. Până în vară, plină de probleme, în curs de divizare, CNADNR, în subordinea unui minister încă neînfiinţat, va trebui să se comporte exemplar. Ce şanse are s-o facă? Vom afla cu siguranţă atunci.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × five =