Standardele de..." />

Autostrăzile sunt deszăpezite la prețuri de lux

Standardele de cost ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii vor rămâne în această iarnă pe hârtie. Prețurile plătite de CNADNR pentru cele cinci tronsoane de autostradă vor fi de patru ori mai mari decât în standarde. Se pune întrebarea: la ce bun standarde de cost, dacă nimeni nu le respectă, nici măcar ministerul ce le-a emis?

În urmă cu doi ani, MTI a emis standarde de cost de întreținere multianuală a drumurilor. Rolul lor era de a pune ordine în cheltuielile statului. Fostul ministru Anca Boagiu a emis, la finalul anului 2010, Ordinul 1.034, ce limita la cel mult 4.509 euro fără TVA prețul plătit la deszăpezirea kilometrului de șosea de primă clasă (drumuri parcurse de peste 8.000 de vehicule zilnic).

Ce spun standardele de cost?

4.509 euro/km – Drumurile de pe nivelul I de viabilitate (autostrăzi, drumuri cu patru benzi, drumuri cu două benzi ce leagă Capitala de reşedinţele de judeţ)

3.688 de euro/km – Nivelul al II-lea de viabilitate (drumuri naţionale din clasele III şi IV, cu trafic între 3.501 – 8.000 de vehicule/zi, respectiv 750 – 3.500 de maşini)

2.520 euro/km – Nivelul al III-lea (restul drumurilor naţionale)

La șoselele cu un trafic mai mic, costurile permise sunt de 3.688 de euro, iar la drumurile cu mai puțin de 750 de vehicule tariful nu pot depăși 2.520 de euro fără TVA. La acest nivel, costurile sunt comparabile cu cele din țările nordice. Studii din Germania arătau cheltuieli anuale de 5.000 de euro/km de autostradă, cu ninsori două săptămâni pe an.

Cât va scoate în realitate statul din buzunar?

Calculele Revistei Mișcarea arată că și în această iarnă CNADNR va plăti mult mai mult, raportat la standardele de cost, la prețurile din alte țări și față de sumele achitate anul trecut. Un proverb românesc spune: „Înțeleptul își face iarna car și vara sanie”. În mod cert, zicătoarea nu se aplică MTI sau cel puțin înțeleptului i-ar  fi fost necesar mult mai mult de un an pentru a-și face sanie.

Costul deszăpezirii autostrăzilor 2012 – 2013

tabel

 

 

 

Nota: Segmentele București – Lehliu, Gilău – Turda și Arad – Timișoara nu aveau firme selectate la ora închiderii ediției.

După ce s-a instalat cu greu în primăvară și s-a judecat un an cu firmele nemulțumite ce i-au contestat neîntrerupt licitațiile de deszăpezire, CNADNR avea contracte doar pe câteva segmente din cele cinci tronsoane de autostradă existente: București – Constanța, București – Ploiești, București – Pitești, Turda – Cluj și Arad – Timișoara. Precedentele contracte fuseseră semnate în anul 2008, cu valabilitate până în primăvara acestui an.

București – Constanța: Deszăpezire cu dedicație?

Potrivit legislației achizițiilor publice, contractele de stat se acordă doar prin licitație, singurele excepții fiind contractele cu valoare mică, sub câteva zeci de mii de euro. Evident, la deszăpezirea Autostrăzii Soarelui CNADNR a avut obligația să facă o astfel de licitație. La începutul lunii noiembrie, CNADNR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri București (DRDP București), a atribuit curățarea tronsonului București – Lehliu firmei Romstrade, ce făcuse lucrările și anii trecuți. Firma e deținută de Nelu Iordache, unul din regii asfaltului, aflat încă în arest la închiderea ediției.

Dincolo de Dunăre, la Constanța, direcția regională a organizat licitații pe două tronsoane: Cernavodă – Medgidia și Medgidia – Constanța, ultimul la pachet cu Centura Constanța. În urma contestațiilor, licitațiile au fost anulate, iar CNADNR a avut spectrul unei autostrăzi acoperite de zăpadă, fără a avea cine să o curețe. Cu atât mai mult cu cât, la doar câteva săptămâni după ce acordase contractul de deszăpezire firmei Romstrade, CNADNR l-a reziliat, acuzând firma lui Iordache că nu a adus utilajele în parcul companiei.

20.000 de euro – Prețul minim plătit de CNADNR la deszăpezirea kilometrului de autostradă e de 4,4 ori mai mare decât în standardele de cost și de patru ori mai mare decât în Germania.

Atunci CNADNR a organizat un simulacru de procedură de achiziție publică: o invitație de participare, urmată de negociere. Procedura e permisă legal doar în cazuri excepționale, când autoritatea contractantă nu putea organiza o licitație, deoarece nu putea prevede necesitatea unor bunuri sau servicii.

Numim simulacru procedura de achiziție, deoarece firmele „invitate” să oferteze deszăpezire au avut la dispoziție o săptămână pentru a pregăti ofertele. E greu de crezut că în câteva zile au putut prezenta o ofertă serioasă, bine fundamentată. Potrivit datelor de pe website-ul DRDP Constanța, invitația pentru Lehliu – Cernavodă a fost trimisă pe 31 octombrie. Ofertele erau așteptate până pe 7 noiembrie. „Negocierea” a fost câștigată de firma orădeană Selina, deținută de Beniamin Rus, unul din regii asfaltului.

De ce participă regii asfaltului la deszăpezire?

O procedură similară, tot cu o săptămână termen de întocmire a ofertei, a avut loc și pentru Cernavodă – Constanța și Centura Constanţa. Aici, contractul a fost acordat firmei italiene Astaldi. Prețurile pe kilometrul de autostradă deszăpezit în ambele contracte ar face invidios orice constructor german ce are contracte cu statul. 20.000 de euro/km va încasa Selina (două milioane de euro la suta de kilometri). Astaldi va primi 27.100 de euro/km (adică 1,6 milioane de euro pentru cei 60 de kilometri).

Pe sectorul București – Lehliu, după rezilierea contractului Romstrade, CNADNR afirmă că va curăța singură autostrada, cu utilaje închiriate de la Pa&Co (deținută de Costel Cășuneanu) și Gecor (deţinută de Gheorghe Cușă, finul senatorului Cătălin Voicu).

Singurele tronsoane licitate pe bune

Segmentele de autostradă București – Ploiești și București  – Pitești sunt singurele ce vor fi deszăpezite pe contracte semnate după achiziții publice. Prețurile nu vor fi nici ele în interiorul standardelor de cost MTI.

Florea Diaconu, patron Delta ACM (firmă cu mai multe contracte de deszăpezire): „Pe timp de iarnă, mai scoatem și noi un salariu pentru un om. E normal să participăm. Suntem societate comercială, nu casă de domnișoare. Dacă vom câstiga, bine, dacă nu, asta e.”

Pa&Co va deszăpezi primul segment de autostradă (54 km) pentru 8,8 milioane de lei, adică 36.100 de euro/km. Curățarea celeilalte autostrăzi va fi făcută de Trustul de Autostrăzi, Drumuri și Poduri Argeș, ce va încasa 11,13 milioane de lei, adică 22.400 de euro fără TVA. Contractele sunt semnate pe următorii doi ani, spre deosebire de cele două contracte de pe Autostrada Soarelui, valabile în următoarele cinci luni.

Până la închiderea ediției, CNADNR nu semnase contracte de deszăpezire pe celelalte două tronsoane de autostradă: Turda – Gilău (60 km) și Arad – Timișoara + Centura Arad (44 km).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7 + 14 =