Asistăm la progresul accelerat al ..." />

Autostrăzi model în Eurasia

Asistăm la progresul accelerat al unor zone îndepărtate, în care apreciem țări mai mari sau mai mici. Facem eforturi de a profita de potențialul bun pentru transport al Turciei.

În același timp, privim cu nedumerire la zona Eurasiei sau a Orientului Apropiat și ne întrebăm de ce vine creșterea economică atât de încet în această regiune.

Aceeași întrebare și-a pus-o și Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), doar că nu a rămas la stadiul de întrebare. A venit cu o inițiativă regională ambițioasă.

Se numește Inițiativa Autostrada Model și este, în cuvinte nepretențioase, un demers mixt: economic, administrativ și politic, ce vizează îmbunătățirea condițiilor mediului de afaceri pe unele rute de bază.

Concret, o reţea interconectată de autorstrăzi naționale sau regionale urmează să fie ridicată la standardele din țările dezvoltate.

Când am spus „Eurasia”, am avut în vedere porțiuni din Orientul Îndepărtat, Asia Centrală, Statele CSI, Orientul Mijlociu și Europa.

Studiile efectuate pe operațiuni din aceste zone au arătat că peste 40% din timpul de transport este pierdut la frontiere din cauza procedurilor nepotrivite și că aproape 38% din costurile de transport sunt atribuite plăților ilicite.

Pe acest antic Drum al Mătăsii, pe care trecea odată fluxul majoritar al bunurilor lumii, trece acum mai puțin de 1% din comerțul zonei.

Inițiativa Autostrada Model

Autostrada Model e un proiect ce ar trebui gestionat de un fond regional de infrastructură, pentru realizarea unor obiective adiacente.

O autostradă model este una pe care găsești benzinării, parcări, servicii specifice și multe altele, după un tipar atent croit, la un nivel înalt.

Pe o porțiune aleasă a unor drumuri regionale clasificate internațional, de 1.500 – 2000 de kilometri, se vor face investițiile necesare în obiectivele adiacente.

Au avut deja loc ședințe la nivel de experți și grupuri de lucru, inițiativa fiind foarte apreciată de conducerile politice din țările vizate. Autostrada Model va avea două porțiuni: Caucazul de Sud și Asia Centrală.

Autostrada Caucazul de Sud se întinde pe 1.135 km, de la Baku la Trabzonspor, prin Tbilisi și Batumi, coincizând cu secțiunea asociată a Inelului Autostrăzii Marea Neagră.

Autostrada Asia Centrală include rutele Kzilorda – Shimkent – Almaty – Korgos, de 1.478 km, cu ramificațiile Kordai – Bishkek – Dușanbe – Nijni Panj – Pol e Xomri, de 1.772 km.

Țările vizate, organizațiile regionale sau cele globale, ca IRU, au avut deja ședințe pentru evaluările inițiale, au făcut studii de prefezabilitate și așteaptă noi evoluții. Infrastructura rutieră adiacentă include, pe de o parte, proceduri de trecere a frontierelor armonizate, bazate pe convenții multilaterale de comerț și transport, ca TIR, Convenția de Armonizare, ADR etc., cu rolul de a eficientiza controlul și de a rezolva mai rapid formalitățile de la frontieră.

Pe de altă parte, trebuie să fie incluse zone de servicii și odihnă, pentru a asigura odihna de noapte, apa, hrana și articolele din necesarul zilnic al șoferilor, ca și realimentarea, întreținerea și securitatea zonelor de parcare pentru vehicule.

Centrele logistice sau „porturile uscate” și punctele de trecere a frontierei, dotate cu facilitățile IT ale IRU, ca observatorul Timpilor de Așteptare la Frontiere și Liniile verzi TIR-EPD, sunt incluse, de asemenea, în infrastructura adiacentă.

Speranțe și așteptări

Dezvoltarea obiectivelor de la marginea autostrăzii e un lucru benefic pentru transport. Dar acesta nu poate fi un obiectiv fundamental pentru o organizație ca IRU.

Obiectivul fundamental e realizarea de angajamente cu țările din regiune, pentru un climat general care să permită dezvoltarea schimburilor comerciale și siguranța Transporturilor.

Pentru aceasta sunt esențiale controale simple și eficiente la frontiere, proceduri internaționale verificate, facilități de tranzit și disponibilitatea agenților de control.

Nimic din toate acestea nu se poate obține fără un angajament politic la cel mai înalt nivel. Aici este marea speranță a IRU și marea șansă a țărilor din regiune, care nu pot ajunge prin eforturi proprii, izolate la un asemenea consens coordonat.

Inițiativa permite analogia cu zonele economice chineze, iar aceste coridoare moderne ar trage după ele economia în ansamblu. Evoluția economică din zonele traversate de coridoarele Autostrăzii Model e marcată de nesiguranță, incertitudine și necunoscut.

Cu ani în urmă, când IRU vorbea despre revitalizarea Drumului Mătăsii, aceasta părea expresia unui vis îndepărtat. Prin prisma noii inițiative, putem privi spre lucruri mult mai concrete, dar cu impact uriaș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 × two =