Deși prețurile a..." />

Autostrada din munți, mai scumpă decât în 2010

Deși prețurile au scăzut în ultimii ani de criză, guvernul Ponta atribuie francezilor de la Vinci contractul pentru construcția autostrăzii Comarnic-Brașov, chiar dacă prețurile sunt cu 25% mai mari decât în 2010. foto

Lucrările la tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov ar urma să înceapă în aprilie 2014, ultimul kilometru de autostradă urmând să fie gata în 2017, a anunțat premierul Victor Ponta, după ce s-a întâlnit cu reprezentanții consorțiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci (Franța), Strabag (Austria) și Aktor (Grecia). Premierul încă mai speră ca lucrările să fie gata în 2016, an anunțat de el în luna februarie 2013, atunci când a declarat că nu va candida în 2016 dacă nu vom avea gata autostrada Comarnic-Brașov.

Semnarea contractului ar urma să aibă loc până pe 20 aprilie 2014, dată anunțată de premier și pentru deschiderea șantierelor la acest tronson de autostradă, menționează Capital într-o investigație. 

Schimbări în timpul jocului

În anunțul publicat încă din 2012, costurile pentru cei 58 de kilometri de autostradă între Comarnic și Brașov erau estimate 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 1,18 miliarde de euro, la un curs de 4,5 lei/euro. Premierul a anunțat că valoarea contractului a urcat la 1,8 miliarde de euro, iar în loc de 58 de kilometri se vor construi doar 53 de kilometri de autostradă și 7 kilometri de drumuri de legătură. „Este inacceptabil ca un proiect în concesiune, lansat în procedură de licitație cu o valoare estimată de 1,2 miliarde euro și cu o lungime de 58 de kilometri să ajungă să coste cu 600 de milioane de euro mai mult și să aibă numai 53 de kilometri“, consideră vicepreședintele PDL Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor.

„Avem aproape 1,5 miliarde euro construcție, restul până la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanță“, a explicat ministrul marilor proiecte, Dan Șova. Când vine vorba însă de plățile către constructor, calculele ministrului „dau cu virgulă“. „Este foarte greu de apreciat în momentul acesta, pentru că acel <> nu este finalizat. Evaluarea noastră arată că vom plăti 52.000 de euro pe lună pentru fiecare kilometru. Înmulțiți cu 60 de kilometri. Aceasta este suma maximă, iar ca să ajungi să și plătească cineva suma maximă trebuie să o justifici. Trebuie să arăți lucrările pe care le-ai făcut, întreținerea“, a explicat Șova. Realizând însă calculele  pe baza datelor comunicate de ministrul marilor proiecte reiese că în cei 26 de ani de concesiune constructorul va primi din partea statului o sumă maximă de 973 de milioane de euro, adică doar jumătate din valoarea contractului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

14 − 10 =