artri

ARTRI: Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră – moment de cotitură pentru industria transporturilor

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) și revista „Mișcarea” au organizat marți, 19 martie, seminarul „Strategie și viziune în transpoturile rutiere”, axat pe dezbaterea privind Strategia Națională a Siguranței Rutiere 2011-2020. foto

Obiectivul evenimentului a fost de a promova siguranța rutieră în transporturi și de a îmbunătăți dialogul dintre factorii de decizie, instituțiile de resort, specialiștii și publicațiile din domeniul transporturilor rutiere, având în vedere datele statistice care arată că anual pe șosele din România mor peste 2000 de persoane, iar pagubele generate de accidentele rutiere alcătuiesc 2,5% din PIB.

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră a fost elaborată în anul 2011 ca o consecință a Programului de Acțiuni de Siguranță Rutieră 2011-2020 adoptat de Comisia Europeană și își propune reducerea, până în anul 2020, cu 50% a numarului deceselor cauzate de accidentele rutiere.

ARTRI și revista „Mișcarea” au considerat necesară reluarea dezbaterii pe marginea Strategiei pentru a semnala unele aspect esențiale înainte ca documentul să fie adoptat de Guvern.

Secretarul General al ARTRI, Florinel Andrei, a subliniat că o strategie națională care urmărește în mod autentic și profund siguranța cetățenilor este datoare să pună în centrul ei valoarea vieții umane și sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic, nu valoarea economică a daunelor produse de accidente.

„Inițiativa transformării până în 2020 a tuturor drumurilor publice în cel mai mare „studio de filmări” de la marginea UE nu poate fi o soluție viabilă. Infostructura (sistemul național de monitorizare) va mai costa statul român câteva sute de milioane de euro, afară de miliardul cheltuit deja pentru Schengen. Paradoxal, o foarte bună parte din aceste noi costuri o vom suporta chiar noi, participanții la trafic”, a declarat Florinel Andrei la conferința de presă.

În același timp, ARTRI consideră că transportatorii români au dreptul să știe dacă asumarea unor costuri crescute în următorii ani se va reflecta imediat și substanțial în calitatea infrastructurii naționale. „Dacă nu, strategia aceasta – un moment de cotitură pentru industria transporturilor – s-ar putea dovedi încă un fiasco. Să îndreptăm lucrurile, din mers, înainte de a fi prea târziu!”, a conchis Secretarul General al ARTRI.

Ortansa Munteanu de la Secretariatul Consiliului Interministerial pentru Siguranța Rutieră a subliniat că de la elaborarea proiectului Strategiei până în prezent au fost făcute o serie de îmbunătățiri, precizând, totodată, că documentul nu va putea oferi date despre stadiul infrastructurii și starea tehnică vehiculelor, gradul de pregătire rutieră a tuturor participanților la trafic și influența acestora asupra numărului de accidente rutiere.

La eveniment au mai participat reprezentanți ai Academiei de Poliție „Al. Ioan Cuza”, ai Universității Politehnica din București, specialiști din Ministerul Educației, Ministerul Transporturilor, din cel al Dezvoltării Regionale, precum și transportatori, reprezentanți ai societății civile, asiguratori și alții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

seven + 15 =