ARTRI: Noul Cod Rutier, in pericolul de a deveni un instrument de inchiziţie

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) susţine obiectivele principale ale Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră, în mod special reducerea deceselor şi a pagubelor cauzate de accidentele rutiere – aşa cum s-a văzut în cadrul dezbaterii publice organizate în data de 19 martie 2013 -, dar, în baza unei experienţe de aproape 50 de ani în industria transporturilor, consideră totalmente nepotrivite unele dintre modificările care urmează să fie aduse Codului Rutier.

Prin ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aflată acum în dezbatere publică, Ministerul Afacerilor Interne, încercând să îmbunătăţească statisticile rutiere şi imaginea “erodată a autorităţii publice”, depăşeşte limita decenţei şi a suportabilităţii.

Propunerile de mărire a cuantumului amenzilor până la 16.000 lei şi a perioadei de suspendare a dreptului de a circula pe drumurile publice până la 5 ani, dincolo de faptul că sunt de natură să genereze frustrări şi complicaţii sociale severe, deschid calea unor puteri discreţionare acordate organelor MAI.

Conform textului supus dezbaterii publice, la art. 26, cu subpunctele e şi f, apar situaţii în care conducătorii auto pot rămâne fără permis 4-5 ani chiar dacă “procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative”.

Mai mult, eventuala aplicare a art. 28 din proiect ar putea conduce la pierderea dreptului de muncă ca urmare a neachitării unei amenzi contravenționale. În aceste situaţii, şpăgile vor exploda imediat, corupţia, de asemenea, iar obiectivul major de reîntărire a autorităţii publice va fi compromis.

Nu garantează nimeni că după eventuala aprobare a acestei ordonanţe de urgenţă numărul accidentelor va scădea brusc, dar ceea ce se va întâmpla cu certitudine este că amenzile acestea uriaşe vor deveni pricină de scandal public pe perioadă nedeterminată.

ARTRI este conştientă că MAI a generat încasări la buget de milioane de euro în 2013 prin recentele operaţiuni în trafic, dar respinge categoric propunerea acestor amenzi şi sancţiuni exagerate.

Considerând actuala formă a textului o combinaţie nefericită a celor mai aspre soluţii importate – fără discernământ – din ţările UE, ARTRI propune o aprofundare a problematicii şi o coroborare a acesteia cu realităţile salariale româneşti.

Suntem convinşi că o astfel de ordonanţă de urgenţă are nevoie de o amplă dezbatere publică, cu argumente juridice, economice şi chiar sociologice, în folosul tuturor participanţilor la trafic.

În ce ne priveşte, deşi aprobăm principiile şi intenţiile generale, utile siguranţei rutiere, respingem categoric mijloacele propuse.

Florinel Andrei,
Secretar General ARTRI

1 comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

9 + fifteen =