ARTRI: În România avem nevoie de o ierarhizare generală a mobilității în situațiile de intemperii

Din pricina valului de ninsori și a viscolului sever din ultimile zile, transportatorii rutieri traversează o perioadă dificilă. Conform prognozelor oficiale, perioada aceasta se va prelungi și în această săptămână în care avem deja decretată stare de alertă în județele Buzău, Brăila și Vrancea.

Condițiile meteo nefavorabile și starea incertă a drumurilor afectează direct calitatea serviciilor operatorilor de transport rutier. Închiderea temporară a autostrăzilor A1, A2 și A3, precum și a multor drumuri naționale a generat întârzieri serioase la încărcare și la livrare. Pentru transportatori, aceste întârzieri se traduc întotdeauna în costuri mărite, dar și în riscuri suplimentare pentru șoferi și pentru mărfurile transportate.

Pe de altă parte, comercianții și consumatorii resimt întârzierea livrărilor cu nemulțumire. În această ecuație, condițiile meteo sunt și rămân factorii obiectivi. Nu ne putem supăra pentru că a venit iarna. Dar ce ne afectează iarnă de iarnă sunt factorii subiectivi, dintre care cei mai importanți sunt următorii: interpretarea oficială ambiguă a avertizărilor meteo, aplicarea vagă sau tardivă a procedurilor și neînțelegerea deplină a importanței serviciilor de transport pentru populație și pentru economia națională. 

Interpretarea oficială ambiguă a avertizărilor meteo se observă din faptul că mesajul autorităților centrale nu este foarte tranșant. În toate situațiile în care se cunoaște din vreme că vom avea blocaje în traficul național, mesajul autorităților nu ar trebui să lase loc îndoielilor. Dacă de la Guvern nu pleacă un mesaj clar, ce se întâmplă pe drumurile țării se poate numi haos administrativ descentralizat. Aplicarea vagă sau tardivă a procedurilor este o consecință directă a ceea ce s-a spus mai sus.

Printre transportatorii rutieri din Occident circulă o vorbă: “nu zăpada blochează drumurile, ci lipsa procedurilor de deszăpezire”. Avem nevoie urgentă de aceste proceduri în România și de o cultură a respectării lor. În fine, dacă se dorește aplicarea riguroasă a acestora, atunci va fi necesară o ierarhizare generală a mobilității în situațiile de intemperii. Responsabilitatea transportatorilor rutieri față de consumul populației și de economia națională este un argument necesar pentru a situa acest mod de transport în categoria priorităților vitale.

Florinel Andrei, Secretar general al ARTRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

seven + 13 =