Anul 2012 nu a adus nout..." />

Anvelopele de iarnă. Ce obligații avem?

Anul 2012 nu a adus noutăți în privința reglementărilor referitoare la pregătirea autovehiculelor pentru iarnă. E bine însă să trecem în revistă principalele obligații din domeniu.

 Care anvelope sunt recunoscute ca fiind de iarnă?

Potrivit OG 5/2011, dar și a reglementărilor UE, anvelopele de iarnă sunt inscripționate obligatoriu cu unul dintre marcajele M + S, MS, M.S. sau M & S. În practică, aceste marcaje se întâlnesc atât pe anvelopele de iarnă, cât și pe cele all seasons, deci ambele sunt acceptate la control. Primele au însă pe lângă marcajele ”mud and snow” și profilul unui fulg de nea sau a unui munte.

Există o perioadă obligatorie?

În OG 5/2011 nu e specificată o perioadă, ci numai obligativitatea ca autovehiculul să fie echipat cu anvelope de iarnă „pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei”. În consecință, acestea sunt obligatorii și în miezul verii, dacă e zăpadă.

Obligațiile sunt diferențiate pe categorii

Dacă autovehiculele sub 3,5 t trebuie echipate obligatoriu cu anvelope de iarnă, cele de transport de marfă cu mtma peste 3,5 tone şi autovehiculul de transport de persoane cu peste nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, trebuie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei / axelor de tracțiune sau să aibă montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate.

Ce sancțiuni se aplică?

Conform OUG 195/2002, modificată și completată cu OG 5/2011 și Legea 161/2011, constituie contravenții şi se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amendă) conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu mtma peste 3,5 tone şi al autovehiculului de transport de persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei / axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate. Valoarea punctului de penalizare este în 2012 de 70 de lei.

Sunt sancționați însă nu numai conducătorii auto, ci și firmele de transport / operatorul transport rutier român sau străin. Conform HG 69/2012, nedotarea autovehiculului cu echipamente de iarnă e încălcare gravă a legii. Amenda este de la 8.000 la 12.000 de lei. Dacă a avut loc blocarea unui sector de drum, odată cu aplicarea sancțiunii contravenționale agentul constatator va face mențiune în procesul verbal de constatare a contravenției şi despre obligația operatorului de transport rutier / întreprinderii de transport rutier în cont propriu de a achita costurile aferente intervenției de degajare a sectorului de drum afectat. În acest caz, administratorul drumului întocmeşte devizul cuprinzând costurile aferente intervenției de degajare a sectorului de drum afectat şi notifică operatorului de transport rutier / întreprinderii de transport rutier în cont propriu, în termen de şapte zile de la săvârşirea contravenției, obligația de a le achita în 15 zile de la data primirii notificării.

Neregulile referitoare la neîndeplinirea obligațiilor operatorului de transport, nu și ale conducătorului auto, pot fi consemnate doar de către inspectorii ISCTR.

Câte bordeie, atâtea obiceie

 Dacă țările UE s-au înțeles în privința aspectului anvelopelor de iarnă, situațiile în care acestea trebuie utilizate diferă de la țară la țară. Prezentăm cerințele țărilor în care acestea sunt obligatorii. În țările nemenționate, acest tip de anvelope e facultativ.

Austria. Prezența lor e obligatorie între 1 noiembrie și 15 aprilie pe șoselele acoperite cu gheață sau zăpadă. Adâncimea profiului trebuie să fie de minimum 4 mm.

Cehia. Nu există cerințe universale, însă anvelopele trebuie montate pe anumite drumuri semnalizate corespunzător, fapt pentru care cel puțin trebuie făcută dovada că se află la bordul vehiculului.

Estonia. Obligatorii între 1 decembrie și 1 martie sau în afara perioadei, în condiții de vreme severă.

Finlanda. Obligatorii între 1 decembrie și 31 martie.

Germania. Obligatorii iarna. Amenda crește la provocarea unui accident din cauza nefolosirii lor. Valoarea asigurată a mașinii poate scădea în aceste cazuri cu până la 30%.

Islanda. Obligatorii între 1 noiembrie și 14 aprilie.

Italia. Facultative în general, însă obligatorii pe Valea Aostei între 15 octombrie și 15 aprilie, acestea sau lanțurile.

Letonia. Obligatorii între 1 decembrie și 1 martie doar pentru vehiculele cu masă mai mică de 3.5 tone.

Lituania. Obligatorii între 10 noiembrie și 1 aprilie.

Norvegia. Nu sunt obligatorii, dar utilizarea lor se consideră normală și puternic recomandată. Șoferul poartă responsabilitatea.

Serbia. Este obligatorie folosirea anvelopelor de iarnă.

Slovenia. Între 15 noiembrie și 15 martie, anvelopele de iarnă sau lanțurile sunt obligatorii. Adâncimea profilului trebuie să fie minimum de 4 mm.

Suedia. Obligatorii între 1 decembrie și 31 martie. Adâncimea profiulului minim este de 3 mm.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

three × 5 =