Că mai marii lumii se înțeleg î..." />

America a optat pentru România

Că mai marii lumii se înțeleg în final pe seama țărilor mici e o axiomă. Totuși, pe segmente mici de timp, se poate întâmpla să fie și altfel. SUA bătuseră palma cu Rusia pentru ca militarii americani și echipamentele lor să se retragă din Afganistan prin Aeroportul Ulianovsk, de pe Volga.

Cantități uriașe de materiale urmau să fie transbordate pe tiruri și trenuri. De aici, trebuiau să meargă spre vestul Europei. După lungi tratative, americanii au renunțat și anunțat că vor ateriza pe Aerodromul Mihail Kogălniceanu, la Constanța.

De fapt, povestea este mai complicată. Chiar dacă au dat bani frumoși un deceniu pentru a folosi Aerodromul Manas din Kîrgîzstan la tranzitarea trupelor spre Afganistan, americanii au fost anunțați de Bișkek că trebuie să plece în iulie 2014, când expiră contractul.

Washingtonul a început negocierile cu rușii, pentru a folosi Aeroportul Ulianovsk. Ulianovsk e orașul unde s-a născut Vladimir Ilici Ulianov, supranumit Lenin. Este situat la 893 de kilometri est de Moscova.

Militarii americani de la Kabul ar fi aterizat la Ulianovsk. Convoaiele trebuiau apoi însoțite de serviciile lui Putin până la ieșirea din Rusia. A început o întreagă sarabandă în Duma de Stat și în presa moscovită. Regimul lui Putin a cerut o sumă enormă. Pentagonul a renunțat la rută, preferând alternativa oferită de Traian Băsescu.

Chuck Hagel, șeful Pentagonului, și Mircea Dușa, ministrul român al Apărării, au semnat un acord, prin care România va fi implicată în operațiunile logistice spre / dinspre Afganistan. Nu e vorba doar despre retragerea trupelor americane.

Va fi nevoie în continuare de un transport intens de materiale spre Kabul. 1.500 de militari americani de la Manas vor veni la Constanța. Peste 51.000 de soldați americani sunt în Afganistan. Majoritatea vor pleca în SUA. La fel și echipamentul greu.

Rușii au pierdut. Acum regretă

Ministerul Transporturilor va aproba în perioada următoare masterplanul de Transport, în cadrul căruia se prevăd proiecte de modernizare de 1,12 miliarde de euro, a declarat Ramona Mănescu. „Aeroportul Mihail Kogălniceanu a avut lucrări de reabilitare de 170 de milioane de lei”, a spus Ramona Mănescu.

Patru aeronave americane C-17 Globemaster III sunt deja pe Kogălniceanu. Să vedem dacă americanii nu vor prefera să lucreze cu turcii acolo, cum au procedat cu firma-fantomă Framaco Epic Metis JV SRL, în anul 2008. Duane Butcher, însărcinatul cu afaceri al SUA la Bucureşti, a declarat recent că ţara sa consideră România „unul din cei mai buni prieteni şi aliaţi”.

După ce au pierdut banii americanilor, rușii regretă și critică România. Strugurii acri… Așa e când ratezi din lăcomie în fața unui amărât.

Nu e zi să ne ierte „Golos Rossii” (Vocea Rusiei): „Dacă mai e cineva în România care nu ştie, în curând se va convinge cât de «plăcut» e să stai întins pe plajă aproape de o bază militară. Turiştii ar putea relata ce sentiment au trăit vara trecută, în staţiunea Paphos, în Cipru, când atacul asupra Siriei părea inevitabil.

Toţi se uitau mereu spre orizont şi aşteptau un posibil contraatac asupra staţiunii Akrotiri, situată aproape de baza militară a Marii Britanii. Acum, se va amplasa la Constanţa un nod de transport militar pentru US Navy”.

Rusia e foarte preocupată de modul în care se va face retragerea americană: unde vor apărea noi baze militare; cum se va asigura pregătirea de luptă; cum se vor organiza aplicaţiile militare.

Apariţia unor noi puncte de infrastructură pentru prezenţa avansată a NATO la frontierele Rusiei e o problemă şi necesită atenţie şi investigaţie, susține „Golos Rossii”.

Cine a convins Kîrgîzstanul să renunțe la americani?

Sigur că e o întrebare retorică. Kremlinul își apără coloniile. Kîrgîzii au de suferit pierderi. Numai într-un an americanii au plătit pe menţinerea bazei 60 de milioane de dolari. Alte 140 de milioane de dolari a obţinut Kîrgîzstanul pentru produsele alimentare oferite şi deservire.

În unele baruri şi restaurante din jurul obiectivului, americanii au lăsat anual peste două milioane de „verzişori”. Cât îi va costa la Constanţa – nu se cunoaşte încă. În presă s-a strecurat cifra de 50 de milioane de dolari. Ca să zbori din portul românesc spre Kabul e de cinci ori mai departe. Desigur, această rută nu e cea mai bună.

Amplasarea bazei acasă la „cei mai buni prieteni ai SUA” i-a costat probabil mai ieftin pe americani. Acest lucru a jucat un rol important în alegerea locului, crede „Nezavisimaia Gazeta”.

Acordul României de a folosi baza militară Kogălniceanu la transferul trupelor şi tehnicii militare din Afganistan va transforma Constanţa în nod important de transport pentru forţele navale ale SUA, a declarat însărcinatul cu afaceri al SUA, cu privire la sosirea navei-pilot Mount Whitney, din Flota a 6-a.

Aprijinirea plecării de la Manas se va face de pe Aerodromul Mihail Kogălniceau. Cum explicase anterior George Little, purtătorul de cuvânt al Pentagonului, lucrul a fost posibil datorită unui acord Washington – Bucureşti, ce prevede că „România va sprijini operaţiunile logistice spre şi dinspre Afganistan, pentru transportul militarilor şi echipamentelor de luptă”. Finalizarea acordului a avut loc la mijlocul lunii octombrie.

Actualul acord Washington – Bişkek, cu privire la utilizarea Centrului de tranzit de la Manas, expiră în iulie 2014. SUA au folosit această bază pentru a sprijini operaţiunile militare din Afganistan din anul 2001.

Avem motive să credem că, pentru economia țării noastre, pentru transportatorii noștri, dezvoltarea bazei militare americane de tranzit de la Kogălniceanu poate fi un atu. Depinde cum vom ști să-l folosim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twelve + one =