Am majorat amenzile de circulaţie. Avem sau nu o siguranţă rutieră mai mare?  

Răspunsul este: nu. Amenzile au crescut odată cu creşterea birocra­tică a salariului. Siguranţa rutieră e aceeaşi.

De la 1 iulie, amenzile au fost majorate. Ele sunt acum 180 – 1.800 de lei, după gra­vitatea contravenţiei. Codul Rutier (OUG 195/2002) stabileşte amenzi­le după punctele-amendă aplicate. Un punct-amendă e 10% din salariul minim brut pe economie. Prin HG 871 din 14.11.2013, Guvernul a decis creşterea salariului minim în 2014, astfel: de pe 1 ianuarie la 850 de lei, iar de pe 1 iulie la 900 de lei. De la 1 iulie, punctul-amendă a crescut de la 85 la 90 de lei, iar nivelul amen­zilor a fost actualizat. Iniţiativa mai veche, ce prevedea creşteri drasti­ce, e blocată în Parlament. Ajustări­le sunt normale, au loc periodic, dar modificările considerabile ar trebui făcute cu consultare profesională şi publică. Ultima initiaţivă nu a trecut această probă. În UE există o iniţia­tivă de uniformizare a categorisirii abaterilor pe clase de gravitate. La elaborarea modificărilor legislative, iniţiatorii trebuie să ţină cont de ea: modificările trebuie făcute după o evaluare paneuropeană.

Dragoş Andrei Ignat – Comisar şef de poliţie, conf. univ. dr. Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”:

„Nu amenda în sine, ci educaţia rutieră e premisa îmbunătăţirii siguranţei rutiere. Fără îndoială, şi amenda, ca activitate reactivă, contribuie în bună măsură la creşterea gradului de siguranţă rutieră. Dar nu trebuie privită ca scop în sine, pentru creşterea bugetului local, ci ca mijloc proactiv, dinamic de ameliorare a numărului de încălcări contravenţionale. Actualmen­te, punctul-amendă creşte automat cu salariul minim brut pe economie. Trebuie creat şi un sistem eficient de creştere a gradului de colectare a acestor debite.”

 

Teodor Agud, expert ARTRI:

„Transportatorii sunt preocupaţi în special de suspendarea permisului, pentru că duce la îngrădirea dreptului la muncă. Nivelul sancţiunilor nu trebuie corelat doar cu venitul. Sancţiunile sunt mai eficiente dacă se înăspresc odată cu progresele în toate domeniile din Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră. Ţările cu sancţiuni mai severe au rezultate mai bune și în celelalte acțiuni de reducere a accidentelor. Franţa e severă, dar pregătirea şoferilor e mai bună şi mai atent controlată. Franţa s-a preocupat de toate metodele de reducere a numărului accidentelor şi a atins obiectivul stabilit de UE. Toate statele cu rezultate duc o campanie puternică de creştere a gradului de conştientizare şi evaluează rezultatele. Noi nu.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

seven + fifteen =