Comisia de Afaceri Sociale a IRU se în..." />

Agendă încărcată la IRU

Comisia de Afaceri Sociale a IRU se întrunește regulat, cel puțin de două ori pe an. A avut în această toamnă, pe 5 septembrie, la Bruxelles, o agendă foarte încărcată. Bucurându-se de participarea a numeroși delegați de la membrii IRU, plenul s-a confruntat cu o tematică bogată.

Chestiunile din program au fost cele obișnuite: calificarea inițială a șoferilor și instruirea periodică, cooperarea cu organismele europene de control, Acordul AETR, dialogul social în UE, tahograful digital, biroul de plângeri contra sancțiunilor incorecte, categorisirea abaterilor, timpul de conducere și de odihnă.

Chestiuni esențiale

Mult-dezbătuta problemă a orelor de conducere și odihnă a avut parte de un subiect important. Câteva țări de la periferia geografică a Europei, cu Spania inițiator, au susținut ajustarea regulilor săptămânale de conducere și odihnă. Baza acestei solicitări o constituie problemele de planificare a curselor de pasageri cu plecare de la periferia Europei.

Toate eforturile logistice ale operatorilor par a se lovi de limitele de odihnă impusă săptămânal. Desigur, operatorii pot avea în vedere soluții sigure, dar costurile lor ar ieși dintr-o medie europeană, cu care țările centrale au obișnuit consumatorii.

O solicitare tehnică, argumentată și cu implicații financiare benefice transportatorilor, ar trebui să aibă susținere mare. Problema ce limitează această susținere e politică. Oficialii europeni consideră securitatea rutieră și problema odihnei șoferilor una foarte sensibilă, aproape intangibilă în perioada actuală.

Pe de altă parte, problemele de transport sunt grupate în așa-numite pachete, ce sunt discutate și negociate cu reprezentanții transportatorilor. Fiecare problemă e analizată individual, dar negocierea se mai face și la ansamblul lor.

Obținerea de către Comisia IRU a unui mandat categoric de negociere a unei probleme sensibile, ca timpul de odihnă, poate afecta serios întregul pachet rutier din care face parte. Țările centrale, dar și majoritatea celorlalte, confruntate de asemenea cu priorități, nu au putut da un asemenea mandat. Cu siguranță, propunerea va fi analizată în condițiile disponibilității uzuale a specialiștilor UE.

Calificarea inițială și instruirea periodică a șoferilor

Directiva 59/2003, ce prevede obținerea de șoferi a unor certificate profesionale, a fost analizată în anul 2012 de Comisia Europeană. Pentru soluția „curs plus test” au optat 15 state, pentru testarea rutieră 11 și pentru ambele un stat.

Din raport, au mai rezultat și alte detalii: care state permit pregătirea accelerată, care sunt termenele de implementare, care sunt modalitățile de testare și de dovedire a existenței certificatelor etc.

Cele mai importante concluzii se refereau la diferențele din procesul de instruire: timp, dimensiunea claselor, metode de predare, cerințe pentru instructori. Calificarea ADR e un aspect foarte bine analizat, datorită potențialului său de pericol.

Recunoașterea reciprocă a diplomelor e subiectul ce ilustrează cel mai bine disponibilitatea de colaborare limitată a statelor, din motive birocratice. Comisia a anunțat deja că intenționează să modifice prevederile directivei, pe baza unora dintre concluziile raportului. Procesul va începe chiar luna viitoare și se întinde până la preconizata aplicare, în anul 2017.

Categorisirea abaterilor

Delegații la Comisia de Afaceri Sociale se așteptau la discutarea variantei finale, prefigurate la precedenta ședință. Un subiect atât de disputat nu i-a lăsat fără surprize, așa că specialiștii Comisiei Europene au venit cu o nouă propunere.

Discuțiile cele mai importante se poartă în jurul formulei de calcul a condițiilor de suspendare a accesului la profesie. Considerația cea mai clară împotriva limitării accesului la muncă a fost exprimată de Irlanda. Reprezentantul irlandez spunea că legislația lor națională nu poate lua acest drept nimănui.

Făcea atunci apel la măsuri de altă natură, dar cel mai probabil în cazul lor transportatorii suspendați vor lucra doar pe teritoriul național. Condițiile de suspendare par acum mai departe de un consens european.

Biroul de reclamații contra sancțiunilor abuzive

Biroul acesta e un instrument comun al IRU, transportatorilor și agențiilor de control. E esențial ca transportatorii să rețină că poate furniza informații sau reacții, dar nu e un intrument oficial de apel.

Apelul este un demers, ce trebuie făcut la nivelul fiecărui stat în care se înregistrează un incident, după regulile naționale. Experiența arată că inițiativa IRU e foarte utilă, pentru că de cele mai multe ori aflarea unor informații despre un incident se face greoi sau după completarea unor formulare destul de complicate.

Prezentat în mai multe limbi, inclusiv română, instrumentul informatic are mari așteptări din partea celor ce-l susțin. Transportatorii trebuie să înțeleagă că e sigur și informațiile puse la dispoziție sunt înregistrate atât la IRU, cât și la organismul european de control.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

thirteen − 2 =