Cu puțină ..." />

Adoptarea Pachetului 1 de Mobilitate a fost amânată

Cu puțină vreme în urmă, Președintele Parlamentului European, Antonio Tajani, a anunțat că Pachetul 1 de Mobilitate va fi returnat Comisiei pentru transport (TRAN) și că votul pentru mandatul Parlamentului European și al Comisiei Europene va fi amânat până la ședința plenară din zilele de 3 și 4 aprilie.

Adoptarea Pachetului 1 de Mobilitate in forma curenta ar schimba radical modul in care se desfasoara transportul de marfuri in Europa.

Potrivit ziare.com, printre altele, noile norme obliga firma de transport din Romania – in cele mai multe dintre situatii – sa isi plateasca soferul care face curse internationale in regim de detasare. Acest lucru inseamna ca, atata vreme cat circula prin Romania, el va fi platit in raport cu salariul negociat la angajare.

Pentru orele petrecute la volan, in timpul cursei, pe teritoriul altor tari, cum ar fi Austria, Germania sau Franta, insa, soferul ar urma sa fie platit la nivelul salariului minim din acele state (si care, evident, e mult mai mare decat in Romania) . Or, intreprinzatorii din bransa spun ca nu au posibilitatea sa isi plateasta soferii cu 8-9 euro pe ora sau chiar cu mai mult de atat.

Pachetul de Mobilitate 1 mai prevede si alte schimbari. Spre exemplu, actele normative din acest set ii interzic soferului sa isi mai petreaca anumite perioade de odihna – numite timpi de „repaus saptamanal” – in cabina TIR-ului. In schimb, il obliga pe acesta sa se cazeze intr-un spatiu in care sa se poata, intr-adevar, relaxa.

Nu in ultimul rand, normele pe care PE vrea sa le adopte i-ar impune soferului sa revina in Romania o data la 3 sau 4 saptamani.

Tarile din Vest au gasit mai multe justificari pentru promovarea Pachetului 1 de Mobilitate. Unele dintre ele tineau de respectarea drepturilor soferilor. Altele, de faptul ca transportatorii din Vest si-ar fi deschis filiale in estul Europei, ca sa angajeze soferi pe salarii mai mici, cu care, de fapt, fac transport tot prin Austria, Olanda, Germania si Franta.

O companie germană de transport „Wiedmann & Winz” a avertizat asupra impactului negativ al „Pachetului de Mobilitate 1” asupra germanilor din clasa de mijloc.
O revenire regulată a vehiculelor într-o țară de stabilire este considerată drept una dintre cele mai dăunătoare propuneri, datorată creșterii semnificative a prețurilor și a rezultatelor negative ecologice. Împreună cu alte propuneri din „Pachetul privind Mobilitatea 1”, țările din Europa de Vest urmăresc să-și protejeze piețele interne; cu toate acestea, aceste propuneri vor duce la denaturarea lanțurilor de aprovizionare din UE, care vor fi lipsite de capacitatea transportatorilor din Europa de Est.
Directorul general al Wiedmann & Winz, domnul Micha Lege, critică propunerea pentru revenirea planificată a camioanelor și șoferilor în țara de origine după patru săptămâni în cadrul Pachetului UE privind mobilitatea.

Intenția inițială a fost bună. Miniștrii transporturilor din Europa Centrală și de Vest au vrut ca prin Pachetul UE-mobilitate 1 să pună capăt nomadismului din Est. De acum înainte, vehiculele ar trebui să revină în țările lor de origine la fiecare patru săptămâni.

Wiedmann & Winz de la Geislingen (districtul Göppingen) a constatat, ca și alte IMM-uri mai mari din Germania, că piața internă a UE e liberă și a stabilit în urmă cu doisprezece ani, o sucursală în România cu propriile sale vehicule. Compania se teme de o creștere semnificativă a costurilor, dacă se va impune regula de a returna camionul în țara sa natală. „O întoarcere regulată a șoferilor și a vehiculelor, uneori de la peste mii de kilometri, mi se pare foarte discutabilă din punct de vedere economic și ecologic”, a spus Lege. „Chiar și având în vedere dezbaterea climatică, această propunere este de neînțeles . „De neimaginat cât de mult CO2 ar fi produs aici fără beneficii”.

In continuare, dl. Lege a spus : „Într-o Uniune Europeană deschisă, ar trebui să fie posibil ca în secolul 21 șoferul să decidă unde își petrece perioada de repaus săptămânal”, argumentează el. Șeful companiei sugerează că angajații pot petrece perioada de odihnă săptămânală în motel, hotel german – sau în cabină, în locuri de parcare cu o infrastructură adecvată. „Soferii nostri au o cabină mare, cu aer condiționat, frigider și toate utilitățile”, spune Lege și este convins că uneori calitatea somnului în cabină este chiar mai bună decât într-un motel de pe autostradă.

 

Dr. Micha Lege: șoferii noștri nu sunt nomazi

„Șoferii noștri nu sunt nomazi, din contră sunt printre cei mai performanți din România”, subliniază transportatorul de mărfuri.
Cu toate aspectele sociale necesare, este important pentru dl. Lege ca Germania să se confrunte cu globalizarea: „Nu putem exporta doar mașinile noastre în Europa de Est și să închidem industria de transport acolo. Dacă acum arătați prea mult protecționism, există riscul ca, în final, întreg pachetul de mobilitate să nu reușească.”

 

„Lanțul de aprovizionare se va prăbuși fără Europa de Est”

Șeful Wiedmann & Winz este convins că: „Având în vedere lipsa de șoferi, întregul lanț de aprovizionare din Germania s-ar prăbuși fără transportatorii de marfă din Europa de Est”. El face apel la instituțiile UE să recunoască aceste realități. În săptămânile scurte și la Paște, se simte clar lipsa mișcărilor de marfă, dacă nu se folosesc capacitățile est-europene.

Secretarul de stat Bilger a răspuns că încă nu este foarte clar ce va deveni pachetul de mobilitate. Motivul care a stat inițial în spatele legii, din omenie, a fost acela de a împiedica șoferii să călătorească luni întregi fără să poată reveni acasă, la familie.

Atunci când transportatorii de mărfuri exagerează, este necesară o reglementare în ceea ce privește concurența din Europa de Est. Vehiculul cu cabină de dormit pe acoperiș este cunoscut sub numele de Polensprinter, deși acestea au adesea plăcuțele de înmatriculare din Ungaria sau România, iar vehiculele sunt mărci ale altor producători.

„Sprinterele de acest tip ne provoacă probleme considerabile”, subliniază Lege. „Un vehicul astfel împărțit, spune el, este condus de șoferi prost plătiți și duce adesea o încărcătură slab asigurată. La ivirea unei probleme oricât de neînsemnate, operațiunea de transport se blochează. „Acest model de afaceri este un dumping social pur, în detrimentul companiilor germane obișnuite”, critică Lege.

„Suntem pe deplin în spatele acestei cereri”, subliniază la rându-i Andrea Marongiu, directorul Asociației de Expediție și Logistică (VSL) Baden-Württemberg. „Se întâmplă multe în sectorul camioanelor grele, dar ceea ce s-a dezvoltat în sectorul sprinter este insuportabil”, afirmă șeful VSL. Ar fi nevoie de aceleași reguli pentru accesul la profesiune și în cazul acestui segment.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

five × 1 =