Secretariatul General ..." />

Administrație mai suplă în Transporturi

În anul 2003, povara administrativă totală din Olanda era estimată la 16 miliarde de euro. Prin activități de evaluare, finalizate cu decizii de simplificare, povara administrativă s-a redus în perioada anilor 2003 – 2007 cu 25%, adică patru miliarde de euro. Putem oare să o reducem și noi?

Secretariatul General al Guvernului a derulat proiectul „Măsurarea costurilor administrative și identificarea sarcinilor administrative aferente legislației în domeniul reglementat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Dezvoltarea Capacității Administrative 2007 – 2013.

Obiective
1. Evaluarea efortului făcut de transportatori pentru a se conforma cerințelor legislative;
2. Identificarea unor modalități de scădere a costurilor.

Pentru a realiza aceste deziderate, a fost desfăşurată o activitate impresionantă: studierea întregii legislații din Transporturi; identificarea tuturor prevederilor ce presupun obligații individuale din partea transportatorilor;, interviuri cu transportatorii; centralizarea rezultatelor; evaluarea după criterii unitare.

Din analiza informațiilor prelucrate și a propunerilor transportatorilor, se pot obține modalități prin care relația transportatorului cu autoritățile să devină mai simplă și, în final, mai puțin costisitoare. Pe termen lung și statul e interesat să aibă un aparat administrativ simplu, eficient și, evident, mai ieftin.

Simplificarea e posibilă. Iată cazul autorizațiilor CEMT. În urmă cu opt ani, era nevoie de multe documente și de o procedură mai complicată. Azi se întocmește o cerere simplă și se transmite oficial.

Simplificarea repartizării autorizațiilor bilaterale nu e la fel de simplă, pentru că, în condițiile în care nu sunt suficiente, alocarea lor trebuie să fie corectă și transparentă.

Observații preliminare

Cuantificarea rezultatelor nu e simplă. Se pot strecura multe erori de apreciere sau interpretare a rezultatelor. Totuşi, concluziile rămân valabile în cele mai multe cazuri.

În discuțiile cu autoritățile implicate și reprezentanţii transportatorilor, echipa de proiect a sintetizat datele de la unele obligații care generează cele mai mari costuri pentru transportatori.

Procedurile de lucru și concluziile au fost analizate în special prin prisma acestor obligații: copii conforme ale licenței; obligații de îndeplinit pentru obținerea autorizațiilor; certificarea regulată a microbuzelor și autocarelor; obligațiile taximetriștilor.

Multe din propunerile transportatorilor se referă la folosirea transmiterii de documente prin e-mail. Aceasta arată că marea lor majoritate s-au obișnuit cu sistemele electronice sau au găsit colaboratori cu abilitățile necesare.

O altă observație sau propunere subliniată de transportatori a fost referitoare la operațiunile de control la sediile acestora. Primul lucru solicitat de inspectori sunt copiile după documente, deși ele se găsesc la autorități, putând fi accesate și de inspectori.

Semnalată din start de ARTRI, problema copiei conforme pentru fiecare camion nu putea lipsi dintre cele mai importante. După mai multe considerații ale autorităților, statisticile au validat justețea observației: majoritatea copiilor conforme se eliberează pe un an.

Deși problemele de nivel al tarifelor nu fac obiectul proiectului, toți cei implicați au constatat că prețul de 300 de lei e prea mare pentru o simplă copie emisă anual.

Pe parcursul analizei rezultatelor, au reieșit multe alte nemulțumiri ale transportatorilor. Ele au fost doar punctate la ședințele de analiză, pentru a nu abate eforturile echipei de la scopul proiectului.

Validarea rezultatelor

Concluziile rezultate vor constitui baza pentru unele propuneri concrete de simplificare, pe care guvernul le va analiza. Ele nu se vor transforma în acțiuni obligatorii ale Executivului. Deși orientat spre eficiență, proiectul a avut de trecut un moment neprogramat. În etapa de validare, Secretarul de stat Septimiu Buzașu a abordat problema corect democratic și a convocat partenerii sociali.

Puși în temă, aceștia au trimis suficienți delegați, dar nu s-au preocupat suficient de complexitatea temei. Au fost multe observații justificate, dar cel mai evident a fost că detaliile legislative trebuie discutate de specialiști, nu între cei obișnuiți cu abordarea politică.

O concluzie asumată de toți a fost aprofundarea unui set de obligații administrative și trecerea lor prin discuții bilaterale. În final, mai importante decât calculele, sunt propunerile de simplificare. Potențialele economii ce s-ar realiza vor conta în deciziile politice ce se pot lua.

ARTRI a susținut proiectarea rezultatelor pe fondul eforturilor europene de modernizare. Chiar dacă abia peste 5 – 10 ani se va putea folosi o singură semnătură electronică, valabilă chiar și pentru accesul în sistemul informatic de repartizare a autorizațiilor, concluzia trebuie trasă de pe acum. E un moment politic prielnic pentru asumarea mai multor decizii de simplificare administrativă și ar fi de dorit să nu-l ratăm.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

fifteen + 6 =