Acuze: Heinzmann și-ar fi plimbat familia pe banii liniei aeriene

Ies la la iveală acuzele aduse de CA Tarom, demis între timp de ministrul Transporturilor, managerului belgian Christian Heinzmann. Incidentele tehnice ar fi crescut cu 40%, indicatorii de performanță nu ar fi fost atinși, iar Heinzmann și-a plimbat familia pe banii companiei.

Mai multe documente scurse în presă recent, parte ale corespondenței oficiale purtate de CA Tarom cu managerul belgian Christian Heinzmann, arată existența nemulțumirilor la adresa activității acestuia.

Documentele arată existența inițială a unor relații cordiale între CA Tarom, condus de controversatul bancher Dan Pascariu, și manager.

În timp, nemulțumiți de activitatea lui Heinzmann, membrii CA au înlocuit apelativul inițial folosit în discuțiile cu Heinzmann, „Dear Chris (dragă Chris – n.n.)”, cu formula oficială „domnule Heinzmann”.

Tarom nu are nevoie de „Mr. Simpatic”

O primă atenționare din partea CA asupra activității lui Heinzmann a venit în martie 2013, la trei luni după numirea belgianului la cârma companiei.

Heinzmann era atenționat că Tarom nu are nevoie la conducere de un tip simpatic, de un așa-zis „Mr.Nice”, ci de „un manager care să stăpânească cele șase funcții ale managementului: planificare, organizare, personal, coordonare, control și conducere”. „Pare a vă lipsi energia și, ceea ce e mai important, spiritul proactiv”, îl atenționa CA Tarom pe Heinzmann.

ÎNGRIJORĂTOR 40% – creșterea incidentelor tehnice la sol la Tarom în mandatul lui Christian Heinzmann, conform fostului CA Tarom

Acesta era avertizat că Tarom e o companie dură, aflată în ochii angajaților, sindicatelor, presei, CA, ministerului, FMI sau Băncii Mondiale.

Lui Heinzmann i se spunea că luna de miere s-a sfârșit. Avertismentele veneau după trei luni în care belgianul ar fi călcat de mai multe ori în străchini, dacă e să dăm crezare CA.

După ce i-a fost respins inițial planul de management, deoarece nu cuprindea analize SWOT, de piață, ale concurenței, propuneri punctuale cu estimări financiare, Heinzmann, intrat în panică, a organizat o conferință de presă, în care a acuza CA că n-a fost în stare să înțeleagă un plan de business „prea complex”.

CA i-ar fi dat lui Heinzmann și un model, ce arăta cum trebuie să fie un plan de management. Printre altlee, CA Tarom îi reproșa intenția de a achiziționa aeronave Embraer, în afara licitației – cum obligă legea.

CA: E incapabil de a înțelege urgențele

Următoarea evaluare, după șase luni, nu era nici ea mai bună: „Din nefericire, în ultimele trei luni (martie – mai 2013 – n.r.) nu am putut depista nici o ameliorare în performanța dv.. De aceea, evaluarea făcută după primele trei luni rămâne în picioare”.

Lui Heinzmann i se reproșa că a avut nevoie de două săptămâni pentru a aduce la cunoștința personalului și directorilor măsurile dispuse: „Incapacitatea de a înțelege necesitatea urgenței deranjează, știind că viteza de reacție e crucială pentru scopul nostru de a restructura Tarom”.

Dan Pascariu, fost președinte CA Tarom: „Într-un mediu de afaceri normal, suportul politic și diplomatic (aluzie la susținerea lui Heinzmann de către mai multe ambasade occidentale – n.n.) nu poate ține locul competențelor manageriale și caracterului”

CA i-a solicitat lui Heinzmann în iunie reducerea contractului de mandat de la patru ani la unul singur. Solicitare fatală, cum vom vedea: a fost invocată la începutul lui noiembrie de ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, pentru a destitui CA și a numi altul, mai favorabil directorului general.

Într-o ultimă evaluare din octombrie, lui Heinzmann i se reproșa incapacitatea managerială, deficiențele de caracter (dezinformarea presei, declarațiile publice făcute în pofida angajamentelor de confidențialitate) și i se dădea de înțeles că mandatul lui nu va fi prelungit la expirarea primului an (19 noiembrie 2013).

Și-a plimbat familia pe banii Tarom?

Reproșurile CA la adresa lui Heinzmann privesc acțiunile sale manageriale, comportamentul public al managerului, dar și folosirea resurselor companiei în interes personal. În primăvara acestui an, cu ocazia singurei conferințe de presă făcute, Heinzmann declara că acordul Tarom – Sky Team e „total defavorabil şi ca urmare trebuie renegociat”.

Ce –i reproşează acum CA directorului general: „Nu ați discutat niciodată cu conducerea Sky Team, la București, despre ameliorarea termenilor și condițiilor prezenței noastre în alianță, dar le-ați solicitat bilete gratuite pentru excursii în America și Africa, şubrezindu-vă astfel poziția de negociere”.

Reproșuri făcute de CA lui Heinzmann • Neatingerea indicatorilor de performanță • Lipsă de reacție, încetineală, pasivitate • Declarații publice false, afirmații nejustificate • Înmulțirea zborurilor Tarom cu pierderi • Refuzul informării CA asupra chestiunilor ridicate de Consiliu •

Lui Heinzmann i se mai impută atingerea, la 1 iulie 2013, a doar 30% din punctele cuprinse în planul de management, intensificarea zborurilor pe rute păguboase pentru companie (Suceava și Tg. Mureș, contrar prevederilor din planul de management și înțelegerilor făcute de România cu FMI), majorări salariale de 25% la personalul juridicâ, în condițiile în care existau consultanți juridici plătiți cu câte 4.800 de euro, intensificarea incidentelor tehnice cu 40% față de anul precedent.

CA susține că Heinzmann a dezinformat presa, susținând public că ar fi fost victima intrigilor CA și că nu i s-a permis adoptarea unor măsuri, în condițiile in care el nu poate demonstra în fața Consiliului de Administraţie afirmațiile sale.

Ramona Mănescu, fără reacție

Într-o scrisoare trimisă ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, CA Tarom punctează deficiențele managerului Tarom și totodată respinge unele declarații publice făcute de ministru, pe tema situației de la linia aeriană.

Spre lămurire, Ramonei Mănescu i se atașează și evaluarea făcută în octombrie lui Heinzmann. În noiembrie, ministrul a preferat să-l mențină pe Heinzmann și să se despată de CA Tarom, fomat din cinci membri, printre care și faimosul astronaut Dumitru Prunariu.

Chestionat de presă asupra primirii de bilete gratuite din partea Sky Team pentru familia sa, cât și privitor la afirmațiile CA, Christian Heinzmann a preferat să nu ofere răspunsuri. Până la închiderea ediţiei, ministrul încă nu a reacţionat.

Cazul lui Heinzmann e atipic. Modelul românesc este cel al managerului privat străin, exemplu, în România, de luptă a profesionistului adevărat cu inerţia şi corupţia locală. Fostul CA Tarom afirmă inversul. Ciudăţenia e că Heinzmann şi ministrul Mănescu nu reacţionează, bazându-se pe trendul public favorabil, conform căruia Heinzmann s-a lovit de o mafie, pe care a învins-o. Realitatea? E complexă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 + eighteen =