În ultim..." />

Actori industriali în cercetare-dezvoltare, în aviaţie

În ultimele decenii, o serie de fuziuni a dus la concentrarea capitalului în câțiva actori globali mari. Cine a rezistat la criză şi-a înghiţit concurenţa. Industria aviaţiei e dominată azi de foarte puține firme, care fac legea.

Producătorii de motoare concurează pe o piață globală. În Europa, EADS și BAE Systems integrează sistemele rămase, asemeni furnizorilor de sisteme Thales și Finmeccanica.

În anul 2009 , EADS – ce cuprinde Airbus, Eurocopter, EADS Astrium si EADS Defence & Security, a generat venituri de 42,8 miliarde € şi are în prezent cam 119.000 de angajaţi.

În anii trecuţi veniturile au fost şi mai mari, ajungând la peste 50 de miliarde €, iar numărul de angajaţi a fost de 140.000. Strcutura de personal actuală a rezultat după o serioasă subţiere.

În SUA, Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman si Raytheon au ieșit din epoca consolidării cu producătorii ruși și chinezi (precum gigantul chinez AVIC) activi pe piețele lor americane. Preţul plătit în anii crizei a fost mare.

Principalii producători de elicoptere din UE sunt EADS (Eurocopter) și Finmeccanica (Augusta Westland). Rolls Royce, General Electric și Pratt & Whitney sunt principalii producători mondiali de motoare turbopropulsoare, pentru aeronavele civile de mare capacitate.

Ca rezultat, în prezent avem un număr limitat de integratori mari de sistem, ce se bazează pe numeroase companii din lanțul de aprovizionare, ca urmare a unei structuri piramidale, cu unii mari furnizori de componente și un număr de furnizori mai mici.

Conform estimărilor la aerospațialele europene şi industria de apărare, pe lângă cei câţiva integratori de sistem există cam 100 de companii de nivel mediu, ce acționează ca furnizori, urmate de foarte multe IMM-uri specializate. Inovarea se face la toate nivelele.

Jucătorii-cheie din infrastructură corespund celor activi în alte sectoare ale industriei construcțiilor. Jucătorii-cheie din economia serviciilor sunt companiile aeriene. Aici au avut loc fuziuni prin absorbţie spectaculoase. Avem acum Air France – KLM sau Airlines Group International, rezultat în urma fuziunii British Airlines cu Iberia.

În profeticul său roman SF „Dune”, Frank Herbert portretiza o lume în care comerţul global e dominat de CHOAM (Combine Honette Ober Advanced Merchantile) – o unică uriaşă corporaţie transplanetară. Pe lângă aceasta, nu mai e loc decât pentru mici actori locali, cel mult planetari, ce sunt toleraţi. Azi, în secolul al XXI-lea, parcă trăim într-un roman SF. Unul dintre cele citite în adolescenţă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × 1 =