Problema Cabinetul Ponta a decis să major..." />

Acciza la carburanţi

Problema

Cabinetul Ponta a decis să majoreze acciza la benzine şi motorine cu 7 eurocenţi. În lei, s-a calculat că în lei ar fi vorba despre 52 – 56 de bani.

Scopul măririi accizei ar fi colectarea de bani, din care fix jumătate ar urma să fie destinaţi, susţin oficialii guvernamentali, construirii de autostrăzi, iar cealaltă jumătate fiind alocaţi pentru drumurile naţionale.

După lansarea iniţiativei, s-a intrat în blocaj politic. Şeful statului nu e de acord cu măsura aceasta de politică fiscală.

Ca urmare, blochează Legea bugetului pe 2014, cerând scoaterea majorării accizei, pentru că efectele vor fi măriri generale de preţuri pe toate fronturile şi falimente în rândul transportatorilor.

Problema e dacă transportatorii au resurse să reziste la efortul financiar impus poate de Guvern şi dacă ei ar putea ulterior să-şi revină din şoc, datorită construcţiei de infrastructură din banii colectaţi.

Soluţia

E greu de spus care va fi exact impactul pe preţul litrului de carburant. Estimările se bazează pe calcul matematic, care e un exerciţiu intelectual, teoretic.

Nu se ştie exact care va fi efectul în economia reală. Nu există sau n-a fost mediatizat studiul guvernamental de impact al măsurii, de parcă Executivul ar bâjbâi în ceaţă.

E greu de crezut că banii colectaţi din diferenţa între vechea şi noua acciză vor fi vărsaţi într-un fond distinct, apoi se va trece la construirea hotărâtă de autostrăzi: dincolo de ce ne-au învăţat două decenii de experienţă – că nu se face, o categorie bugetară dedicată exact acestor bani nu există, deci ei se vor amesteca în anvelopa bugetară generală.

Efectele asupra transportatorilor vor fi, mai apoi, dramatice: unii mici întreprinzători vor ajunge la insolvenţă, cei medii se vor confrunta şi ei cu probleme serioase, iar transnaţionalii se vor gândi poate dacă nu cumva e mai rentabil să-şi repatrieze profitul şi să plece.

Pe viitor, chiar dacă se construiesc fie şi mii de kilometri de autostradă, revenirea sectorului va fi lungă, dificilă şi problematică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

four − two =