Tragedi..." />

Accidentul din Muntenegru. Vinovatul a scăpat cu amendă

Tragedia de la sfârşitul lunii iunie, în care și-au pierdut viața cel puțin 18 turiști, arată că legile care ar preîntâmpina astfel de tragedii nu sunt respectate. Firma vinovată e și acum bine-mersi.

În după-amiaza zilei de duminică, 23 iunie, o veste cumplită a zguduit România: un autocar Neoplan Tourliner, deţinut de Gregory Tour, cu 45 de turişti români, s-a prăbuşit de la 40 de metri, de pe un pod peste o râpă din Pasul Morača, pe râul cu acest nume, lângă Podgorica, în Muntenegru. Au murit cel puţin 18 turişti, alţi 27 fiind răniţi. Victimele a fost scoase din râpă cu corzi de alpinism.

La închiderea ediției, bilanțul tragicului accident încă nu e definitiv. Este neclară starea de sănătate a cel puţin patru persoane, internate la terapie intensivă în câteva spitale din capitală. Turiştii cumpăraseră biletele de circuit de la agenţia Mareea Travel. În accident au murit şi cei doi şoferi ai autocarului, George Ciobanu (angajat în Ministerul Administraţiei şi Internelor, așa-zis colaborator Gregory Tour, care se afla la volan) şi Dan Mărgărit, şofer angajat al firmei de transport.

Cauzele accidentului

La închiderea ediţiei, un raport oficial al cauzelor accidentului nu a fost dat publicităţii. Declaraţiile supravieţuitorilor permit însă creionarea unor ipoteze. Deşi limita de viteză pe pod era de 40 km/h, şoferul George Ciobanu conducea cu 80 km/h. Unul dintre pasageri a declarat ulterior că a cerut şoferului să conducă mai încet.

Anchetatorii au emis ipoteza că accidentul s-ar fi produs probabil din cauza vitezei excesive şi a carosabilului alunecos. Aceeaşi concluzie ar reieşi şi din analiza urmelor lăsate de pneuri. E posibil ca, tot din cauza vitezei excesive, autocarul să se fi lovit de zidul de beton, de panourile de semnalizare, precum şi de parapetul podului. Ieşind din tunel, şoferul a fost orbit de lumina zilei.

80 km/h – avea șoferul autocarului într-o zonă unde limita de viteză era de 40 km-h

O privire însă asupra programului circuitului turistic oferă o explicație în privința vitezei prea mari. Agenda zilei a fost foarte încărcată pentru turişti şi, implicit, pentru şoferi. Autocarul plecase în dimineaţa acelei zile de la Belgrad şi parcursese până la ora accidentului, în opt ore, aproximativ 450 de kilometri.

Media vitezei ar fi fost deci de aproape 60 km/h. În realitate însă, aceasta a fost mai mare, căci din cele opt ore trebuie scăzute micul dejun, prânzul şi un mic tur făcut cu turiştii în Belgrad. Concluzia care poate fi trasă e că șoferii autocarului au fost puși sub presiune de agenţia de turism, iar lipsa de experiență a lui Ciobanu și-a spus cuvântul.

Unii miniștri spun lucruri. Trăsnite

Odată epuizate resursele sentimentale ale telespectatorilor români, alimentate de imaginile șocante, cu tărgi și fiare contorsionate, ca și poveştile personale ale unor turiştii decedați în accident, presa s-a orientat spre opiniile clasei politice. Unii politicieni s-au întrecut în declaraţii hazardate.

45 de persoane au decedat sau au fost rănite grav în accidentul din Muntenegru, cel puţin patru găsindu-se fiind internate la terapie intensivă la închiderea ediţiei

Ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediu de Afaceri şi Turism, Maria Grapini, a declarat: „Personal, am dispus să nu existe posibilitatea ca o persoană de altă profesie să fie şofer de autocar în concediu, pentru că lucrează cu vieţi omeneşti. Cred foarte mult că abilităţile şi viteza de reacţie sunt păstrate vii dacă faci curent această activitate”. Ce nu știe Grapini e că meseria de șofer profesionist în transportul de persoane nici nu poate fi făcută legal de cineva care altă ocupație.

Mai pertinent, Dan Matei Agathon, fost ministru al Turismului, opinează că modul cum se face transportul în vacanţe ar trebui mai bine reglementat: „Când se face programul excursiei, există o plăcere extraordinară din partea agenţiilor de-a include cât mai  multe obiective turistice în puţin timp, iar şoferul apasă pe accelerator; ar trebui ca maşinile să aibă GPS, pentru a se vedea dacă şoferul respectă itinerariul şi timpii de odihnă“.

Ce au scos la iveală controalele

Potrivit inspectorului ISCTR Adrian Kritikos, patronul Gregory Tour, Ştefan Grigore, nu a putut prezenta contractul de muncă, avizul medical şi cel psihologic pentru George Ciobanu. Șoferul ar fi fost angajat al unei alte firme, Aly Euroline, patronată de fiul poliţistului. Gregory Tour ar fi solicitat detaşarea sa pentru circuitul din Muntenegru. Aly Euroline a acceptat detaşarea, predând copii după actele de angajare a lui Ciobanu, inclusiv după analizele sale medicale.

Un şofer nu poate conduce un autocar fără legitimaţie de serviciu.

Putea însă George Ciobanu să fie şi angajat al Poliţiei Române, şi al firmei Aly Euroline în acelaşi timp? Nu, legea nu permite. Normele metodologice de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere spun, la art.77, că la bordul autocarului trebuia să se afle „legitimația de serviciu a conducătorului auto, din care să reiasă că e angajat al operatorului de transport”.

Utilizarea de către operatorul de transport rutier a unor conducători auto ce nu se încadrează în termenii legali e considerată abatere foarte gravă, conform art. 3, alin. 29 din HG 69/2012. Legea obligă prezentarea diagramelor de către șoferi. Or, dacă George Ciobanu era angajat al Poliției, nu avea cum să prezinte o astfel de diagramă pe ultimele 28 de zile și nici nu avea un formular de concediu pe perioada lipsă.

Pentru fapta de care se face vinovat Ștefan Grigore, sancțiunea este doar amenda, cu valoare între 14.000 și 18.000 de lei (art. 6, alin. 2, lit. a din hotărîrea de guvern menționată). Eroarea este considerarea faptei ca fiind mai degrabă o încălcare a legislației muncii decât o abatere, care, cum am arătat, poate duce la moartea sau rănirea a zeci de persoane.

Şoferii sunt obligaţi să prezinte diagramele.

Dealtfel, la aproape o lună după accident cele două firme, cea de turism și transportatorul, sunt bine-mersi. Ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic, Gregory Tour îşi atrage clienţii pe website-ul ei de Internet, cu o prezentare a ofertei sale, fără nici o referire la dezastru. Potrivit informațiilor oferite de inspectorul ISCTR Adrian Kritikos, Gregory Tours  ar fi primit de la ISCTR doar o amendă. Valoare ei este neprecizată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

16 − six =