Accesul vehiculelor mari de ..." />

Accesul vehiculelor mari in orase

Accesul vehiculelor mari de marfă în orașele din Europa este strict reglementat, restricționat și în anumite zone chiar interzis. De ce?

Din cauza faptului că aerul poluat reprezintă un real pericol pentru sănătatea oamenilor, mai multe țări din lume au instituit standarde pentru calitatea aerului respirabil. Acestea constau în principal în stabilirea unor limite ale concentrațiilor dăunătoare care nu trebuie să fie depășite. Pentru a putea respecta aceste standarde (EU Air Quality Standards) au fost înființate așa-numitele Zone de Protecție Ecologică (Low Emission Zones – LEZ).

Aerul poluat este reponsabil pentru moartea prematură a 310 000 de persoane în Europa în fiecare an. Acest număr este mai mare decât cel al victimelor accidentelor rutiere. Se estimează că la nivelul economiei Europei cheltuielile datorate deteriorării stării de sănătate a populației ca urmare a aerului poluat se situează între €427 și  €790 de miliarde anual.  Uniunea Europeană și Organizația Mondială a Sănătății au stabilit standardele de calitate a aerului în UE pentru a ne proteja sănătatea. În majoritatea orașelor europene se fac eforturi mari pentru respectarea acestor standarde.

Aerul poluat afectează cel mai mult copiii, persoanele în vârstă, dar și pe cei cu boli ale plămânilor și inimii. Poluarea agravează și crizele de astm. În plus, emisiile vehiculelor Diesel sunt clasificate de către Organizația Mondială a Sănătății drept cancerigene, ceea ce înseamnă că reducerea acestora este o prioritate (World Health Organisation air quality pages).

Există și alte tipuri de măsuri pe care orașele, țările și Uniunea europeană le întreprind pentru a îmbunătăți calitatea aerului respirabil, dar traficul aglomerat rămâne o sursă principală de poluare. Ca regulă des întâlnită, centrele istorice ale capitalelor europene și ale altor orașe sunt închise pentru vehicule. Autobazele și centrele logistice sunt mutate la periferia orașelor mari sau chiar în suburbii, iar distribuția mărfurilor în orașe se face cu vehicule mici.  În plus vehiculele Diesel sunt echipate cu filtre speciale contra emisiilor poluante. Utilizarea cu precădere a transportului în comun, evitând astfel deplasarea zilnica, de exemplu la/de la locul de muncă, în sistemul complet nesănătos un om/o mașină, folosirea bicicletelor și promovarea  vehiculelor  electrice se încadrează în aceeași tendință.

Low Emission Zones sunt în acest moment o modalitate cheie de reducere a emisiilor poluante în localități. Low Emission Zones (LEZs) sunt zone bine determinate în care intrarea vehiculelor mari este strict reglementată sau chiar interzisă. În general aceasta înseamnă că vehiculele puternic poluante nu pot intra în aceste zone. Uneori acest lucru este permis, dacă nu se poate altfel, numai contra unei taxe consistente.

Zonele de protecție ecologică sunt denumite :
Low Emission Zones, Environment Zones, Umweltzonen, Milieuzones, Lavutslippssone, Miljozone, Miljözon, ZTL ambiente

(vezi http://urbanaccessregulations.eu/).

Toate Zonele de protecție ecologică impun restricții vehiculelor grele de transport marfă (în general peste 3.5) autobuzelor și autocarelor. În unele din aceste zone funcționează restricții și pentru dube, autoturisme și motociclete.  Majoritatea LEZ sunt active permanent, cu excepția câtorva situate în Italia.

Vezi si noua Aplicatie Mobila Green Zones: https://www.green-zones.eu/en/green-zones-app/info-the-green-zones-app.html

La noi, Primăria Capitalei  a instituit și ea prin Hotărâri ale Consiliului General al Municpiului București (HCGMB 134/2004 modif. HCGMB 132/2005] Zonele A și B pentru restricționarea accesului vehiculelor grele în oraș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty − 14 =