Te..." />

2014 – an cu greutate pentru transporturile rutiere in Europa

Tehnologia dinamizează legislația europeană
Pentru transporturile rutiere, anul 2014 se anunță foarte interesant. Probleme legistative redeschise în acest an vor genera dezbateri aprinse în Parlamentul European până aproape de perioada alegerilor.

În dorința de a ține pasul cu dezvoltarea tehnologică a secolului XXI și cu propriile hotărâri din Cartea albă a transporturilor (2011), CE și-a propus recent modificarea Directivei 96/53/CE prin abordarea următoarelor aspecte:
1. creșterea greutății totale a unui vehicul pentru a permite posibilitatea utilizării de motoare hibride și electrice;
2. creșterea lungimii totale a unui vehicul pentru a permite posibilitatea montării în spate a mai multor cabine de tractor aerodinamice și/sau eleroane profilate;
3. introducerea unor dispoziții privind controlul și sancțiunile, pentru a efectua controale rutiere mai precise și mai eficiente, precum și pentru a institui un regim comun de sancțiuni aplicabil în toate statele membre;
4. permisiunea explicită de utilizare transfrontalieră a vehiculelor mai lungi pentru curse care traversează o singură frontieră, cu respectarea anumitor condiții.

Poziția IRU ca răspuns practic al transportatorilor rutieri
Fiind la curent cu evoluția legislativă europeană, IRU a răspuns în mai 2013 solicitărilor CE printr-o analiză punctuală în care a evidențiat potențialele riscuri generate de unele modificări „din birou”.

Aparenta neconcordanță dintre IRU și CE este cu atât mai importantă cu cât în joc este chiar viziunea europeană pe termen mediu și lung, care va afecta industria constructorilor de vehicule grele și industria transporturilor de persoane și mărfuri.

Tranziția europeană spre idealul unui transport rutier cu 50% mai puțin poluant în următoarele decenii este, clar, un obiectiv geopolitic. Dacă transportul intermodal este doar un „mijloc” prin care se speră că se va reduce dependența de petrol și volumul noxelor, transporturile rutiere vor fi văzute drept „veriga slabă” a acestui lanț.

Dar cum o astfel de mentalitate se face simțită deja la Bruxelles, IRU are datoria de a demonstra că economia europeană se poate baza pe sprijinul total al transporturilor rutiere.

Strassbourg, 14 – 16 ianuarie 2014, o întâlnire cu greutate
Europarlamentarii români Adriana Țicău, Ioan Mircea Paşcu și Dan Dumitru Zamfirescu, alături de colegii lor europeni din comisia TRAN, au ocazia de a identifica – în cadrul unui dialog foarte util cu membrii IRU – cea mai pragmatică abordare a modificărilor Directivei 96/53/CE.

Până atunci, să sperăm că necesitatea acestei întâlniri va deveni o prioritate în agenda lor publică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + eight =